Priset på diesel har den senaste tiden stigit med flera tiotals ören varje vecka och är nu uppe i rekordhöga 17,57 kronor litern. Bedömningen är också att den skenande prisutvecklingen kommer att fortsätta.

En delorsak uppges vara ett ökande oljepris men den huvudsakliga delen av prisökningen är den nya lag som tvingar drivmedelsproducenterna att blanda i så kallade ”förnybara komponenter” i bränslet, bland annat större mängder etanol.

Detta gör att priset ökar samtidigt som bränslet försämras så att man kan köra kortare sträcka på en full tank. Energiinnehållet i etanol är väsentligt lägre än i diesel. Dessutom ökar motorslitaget.

Även för mackägarna blir det problem och fördyringar då man måste byta ut eller uppgradera ledningar och annan utrustning som tål en högre inblandning av etanol utan att skadas.

Statsradions P4 Västernorrland har talat med en bekymrad mackägare, Daniel Lilja i Fränsta, som varnar för att den succesivt ökande inblandningen av etanol i bränslet kommer att leda till att fler och flera bilar i fordonsflottan blir obrukbara. Motorerna tål inte så höga etanolhalter – inom en snart framtid så mycket som 30 procent.

Enligt Daniel är det en medveten politisk strategi syftande till att tvinga bort traditionella bilar från fordonsflottan och tvinga medborgarna att skaffa elbil. Många av Liljas kunder är missnöjda med de skenande dieselpriserna men har inget val utan biter ihop, tankar och betalar.

– De anpassar och rättar in sig i ledet.

Daniel vet inte var smärtgränsen för kunderna går då de kastar in handduken och måste byta till eldrivet. Om Daniel kan driva verksamheten vidare då är oklart och en oro som han skjuter framför sig.

– Men det är nog något man måste ta tag i inom en snar framtid