Skola lär elever att SD-väljare inte tror på allas lika värde
På Kungshögaskolan i Mjölby lär sig eleverna att SD-väljare inte tror på alla människors lika värde. Foto: Privat/Facebook

Gymnasieelever i Mjölby får lära sig att de som röstar på Sverigedemokraterna inte tror på alla människors lika värde, och knyter detta till att vara rasist och motståndare till ”en human flyktingpolitik”. När Samnytts reporter ringer läraren förnekar han att han skulle skrivit ”politik” – men när han konfronteras med skärmdumpar byter han fot helt. Lyssna på den avslöjande intervjun.

Det var nu under våren som de gymnasieelever som läser kursen Religion 1 på Kungshögaskolan i Mjölby fick i uppgift att arbeta med frågor som har med etik och värderingar att göra. I ett mejl från en religionslärare på skolan står att läsa att eleverna ska lära sig om ”värderingar och olika resonemangsmodeller och hur de fungerar tillsammans när vi uppfattar saker och ting som onda eller goda”.

Faksimil

Lär sig att SD-väljare inte tror på allas lika värde

En stor del av skolundervisningen vid Kungshögaskolan hålls på grund av coronapandemin på distans via internet, och eleverna har därför inloggning till Googles tjänst Classroom där de kan ta del av dokument och annat material de behöver för sina studier. I ett av de dokumenten får eleverna lära sig att människor som tror på alla människors lika värde inte röstar på Sverigedemokraterna, inte är rasister och vill att Sverige ska ha en human flyktingpolitik.

Det är formuleringar som flera elever på skolan reagerat på.

– När jag läste det tänkte jag: Vad är det här? berättar en av dem för Samnytt.

– Det hade varit intressant att veta hur skolledningen reagerar på det här. Om de skulle låta det vara, eller göra något åt det.

Vågar inte kritisera läraren

Ingen av eleverna på skolan har själva vågat ta upp frågan eftersom de är rädda för repressalier om de gör det.

– Vi har inte tagit upp det vare sig med läraren eller skolledningen, berättar den elev Samnytt pratar med.

– Betygen sätts ganska snart. Jag befarar att det skulle påverka mina betyg, tyvärr.

Faksimil

Läraren förnekar att han känner till dokumentet

När Samnytt ringer upp den aktuella religionsläraren, och citerar dokumentet för honom, förnekar han till en början att han har något med det att göra.

– Sådant tar inte jag upp. Politik tar inte jag upp i skolan överhuvudtaget. Det är inte min uppgift, säger han.

– Nej, det kommer inte ifrån mig, för jag är helt neutral, intygar han.

Han säger sig emellertid ha hört talas om texten vi citerar, men har ingen aning om var den kommer ifrån.

– Jag har hört det, men jag vet inte var det kommer ifrån. Det kommer inte ifrån mig. Jag är helt neutral, hävdar han.

Ändrar sig: ”Det är bara ett exempel”

Men när Samnytt mejlar en kopia av dokumentet till religionsläraren ändrar han sig plötsligt under tiden vi pratar med honom i telefon.

– Jaha, men ja, jo, det här kommer från mig. Men det här är ju bara exempel. Det är bara ett exempel. Det är inte ett uttryck för vad någon tycker, utan här är bara exempel där jag försöker förklara för elever på vilket sätt värderingar fungerar, säger läraren och fortsätter:

– Då har jag som ett exempel här att om du till exempel har värderingen allas lika värde, då kommer detta att påverka dig på olika sätt. Till exempel står det, ser du det?

– Du röstar förmodligen inte på Sverigedemokraterna. Du anser att Sverige ska ha en human flyktingpolitik. Du är inte rasist. Du kan umgås, inklusive vara ihop med alla, oavsett hudfärg.

”Klart det är värderande exempel”

Religionsläraren upprepar flera gånger att texten i dokumentet inte har något med hans personliga politiska åsikter att göra, utan bara är exempel.

– Det här är ingenting som jag står för som lärare. Det här är bara exempel på att om man har den här värderingen, så är det troligt att man står för någon eller de här punkterna.

Men du sade precis till mig att du inte tar upp politik på dina lektioner?

– Det gör jag inte. Det här är bara exempel.

Är det inte väldigt värderande exempel?

– Det är klart att det är värderande exempel.

”Sverigedemokraterna är jätteaktuella”

Religionsläraren tycker att exemplet är taget ur sitt sammanhang. Han påstår att anledningen till att han använde just Sverigedemokraterna som exempel, och påstår att SD-väljare inte tror på allas lika värde, är för att de är ”jätteaktuella”.

– Det här är ju aktuellt just nu. Sverigedemokraterna är jätteaktuella, påpekar han.

– Jag håller med om att det är ett starkt exempel, men det är så i undervisningen att man tar ut svängarna. Det är ju ett exempel. Jag talar inte omför eleverna hur de ska tycka.

Kan du förstå om elever känner sig illa till mods eller träffade om man tar sådana här exempel i undervisningen?

– Ja, om de är sverigedemokrater ja, det kan jag se, säger religionsläraren till Samnytt.

Rektorn: ”Skolan är inte politiserad”

När Samnytt kontaktar Kungshögaskolans rektor Tor Ekström så säger han att han inte har tid idag att läsa det aktuella dokumentet och kommentera det.

– Jag har helt fullt och tjockt i kalendern, säger han.

Vi citerar däremot dokumentet via telefon, och rektorn ger utifrån det generella svar.

– Skolan är inte politiserad. Den jobbar enligt läroplan och skollag. Skolans undervisning ska ju vara värderingsfri och så vidare, säger han.

– Vi ska jobba efter läroplanen och skollag, och där står det ganska tydligt beskrivet. Men just religion är ett ämne där man tar ställning till saker och ting, och ska tänka kring rätt och fel. Etik är en del av religionskursen, understryker Kungshögaskolans rektor Tor Ekström.

Lyssna på hela intervjun med läraren:

LÄS FLER GRANSKNINGAR AV SKOLORNA:

Här är ”hotmejlet” från SD-politikern som fick regeringen att gå i taket

VIDEO: Aftonbladets Peter Kadhammar ljög – erkänner i intervju

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.