F.v. Elever stormar lärare. Rektor Sabine Boije. Faksimil LinkedIn

Skolledning förbjuder elever att informera media om kaosartade scener

11.9K Shares

I början av förra veckan publicerade Samhällsnytt ett videoklipp som visar en kaosartad situation på en grundskola i Skåne. En lärare som har tappat kontrollen omringas av elever och tvingas ta till fysiska metoder. Sedan dess uppges en elev ha stängts av och övriga elever har beordrats att radera videoklippet och inte lämna mer material till Samhällsnytt.

Händelsen inträffade på Snyggatorpsskolan (F-9) i Klippans kommun – en skola som i slutet av februari uppmärksammades i Helsingborgs Dagblad efter flera sexuella ofredanden. Alexandra Norén som är kommunpolis i Klippan tvingades avsätta tid för att hålla samtalsgrupper med eleverna för att lära vad dem vad som är rätt och fel.

Den 3 september mottog vi ett tips från en elev med en video som uppgavs visa hur ett invandrargäng försökte tränga sig in i ett klassrum där en lärarvikarie höll musiklektion. Eleverna hade ingen rätt att vistas i lektionssalen men vägrade att lyssna på läraren. Istället försökte de storma honom samtidigt som bråkstakarna syns filma sitt eget angrepp mot läraren.

Samhällsnytt publicerade videoklippet som visar hur läraren har förlorat kontrollen över skolkorridoren och tvingas att fysiskt mota bort eleverna när dessa omringar honom. Vi klippte även in ytterligare ett videotips som vi tidigare mottagit där en lärare terroriseras i ett klassrum av en elev.

I inlägget har vi, trots kännedom, inte namngivit vilka skolor det handlar om. I stället skrev vi ”Läraryrket i Nya Sverige” för att belysa vad som försiggår i dagens skola. På kort tid fick klippet 26 000 visningar på Instagram och Twitter.

LÄS ÄVEN: Lavinartad ökning av lärare som lämnar yrket på grund av arbetsmiljön

Uppges ha stängt av elev och skrämmer andra till censur
Efter att klippet fått spridning har Samhällsnytt mottagit information från ett flertal elever vid Snyggatorpsskolan som berättar att eleven som filmade händelsen ska ha stängts av på grund av detta.

Våra källor uppger också att skolledningen, med rektor Sabine Boije i spetsen, dessutom beordrat elever att radera klippet och inte sprida information vidare till media, däribland Samhällsnytt. Skolledningen och lärare skrämmer enligt uppgift eleverna med att bli avstängda i likhet med den elev som filmade och spred videon till media.

Man ska också ha spridit desinformation till elever och föräldrar om att det skulle vara brottsligt att filma och överlämna videomaterial till media. Rätten att lämna uppgifter och material till media är i Sverige dubbelt grundlagsskyddad, i såväl Tryckfrihetsförordningen som Yttrandefrihetsgrundlagen.

Nedan följer ett axplock med vittnesmål från elever:

Skolledningen vill anmäla Samhällsnytt
Enligt information från elever till Samhällsnytt har lärare på skolan berättat att de nu undersöker möjligheten att anmäla tidningen för publiceringen av det videoklipp som visar hur skolan har tappat kontrollen.

Elever hotar Samhällsnytt
Efter publiceringen har vår redaktion även mottagit flera hotfulla meddelanden från elever som till synes varit involverade i konflikthändelsen.

En person påstår att tidningsredaktionen ”skämmer ut skolan” och hotar med att anmäla oss om vi inte tar bort videon. Detta eftersom ”det är vår problem it ditt – fattar du?”.

Fler bråk mellan invandrargänget och svenskar
Den senaste veckan har vi mottagit ytterligare material som dokumenterar kaosartade scener i skolkorridoren. En elev beskriver hur ”dessa ungar inte har spärrar” och hur de går runt på rasterna och med nycklar repar lacken på fordon.

Nedan följer ett meddelande från en elev som delar en video från ett slagsmål som inträffade i förra veckan. Enligt uppgift ska eleven med väskan ha kallats ”nazist” och därefter mottagit en spottloska innan bråket utbröt.

Skolledningen: ”Fortsätter med värdegrundsarbete”
Efter att händelsen uppmärksammades i media har skolledningen informerat elevernas föräldrar via en webbaserad skolportal.

I meddelandet skriver skolledningen att de bland annat varit i kontakt med polisen om händelsen. Vidare försäkrar ledningen att att de fortsätter ”med vårt strukturerade värdegrundsarbete”.

Rektorn: ”Vet inte vad du pratar om”
På måndagen nådde Samhällsnytt rektor Sabine Boije för att ta reda på mer kring uppgiften att skolledningen försöker hindra eleverna att kontakta media, vilket kan utgöra ett grundlagsbrott.

Efter incidenten i skolkorridoren där en lärare omringades av ett gäng elever som försökte tränga sig in i ett klassrum, hur skulle beskriva tryggheten för lärare och elever på Snyggatorpsskolan?

– Allmänt så jobbar vi väldigt mycket med tryggheten. Vi jobbar med strukturerande värdegrundsarbete mer eller mindre hela tiden.

Vad innebär strukturerande värdegrundsarbete?

– Kuratorerna har tagit fram material om värdegrundsfrågor som vi har på schemat. Det kan vara etik eller bemötande. Olika områden inom värdgrunden och då jobbar hela skolan med det.

Hur gör ni för att upprätthålla den allmänna tryggheten och respekten i korridorerna – att lärare som är där för att utföra sitt arbete kan känna sig trygga?

– Alltså, det handlar allmänt och överhuvudtaget om hur man ska vara mot varandra. Vi jobbar inte bara med detta på olika lektioner utan även att vi har koll på detta. Att det finns strukturerat material kring det. Det är inte kopplat till incidenter utan vi känner att vi vill arbeta lite mer ingående för att inte hamna i olika situationer.

Jag har fått kännedom att ni har agerat mot den elev som filmade händelsen. Hur resonerar ni kring ert beslut?

– Nu vet jag inte vad du pratar om. Men vi pratar med eleverna i allmänhet att vi har filmförbud på skolan.

Flera elever har vittnat att lärare och mentorer har bett elever att ta bort videoklippet eftersom att skolledningen har stängt av den elev som filmade och spred händelsen.

– Nu… vet jag inte riktigt vad du pratar om. Jag kan inte gå in i individuella ärenden. Men vi pratar med våra elever om att vi har filmförbud. I detta fall vet jag inte vad du pratar om.

Det är alltså flera elever som berättar att lärare och mentorer har uppmanat eleverna att inte sprida videoklippet och att de ska radera det.

– Det kan jag tyvärr inte svara på. Det vet jag inte. Det är nytt för mig.

Så, uppgiften att eleverna fått information på lektionerna att radera videoklippet eftersom att det annars kan vara brottsligt. Det är ingenting du känner till?

– Vi har bara bett eleverna att ta bort filmen eftersom det finns faktiskt personer i filmen som inte vet om att de har blivit inspelade och att den nu sprider sig.

Har ni rätt att kräva att elever ska radera videoklipp?

– Vi kräver inte. Vi har bett eleverna att ta bort filmen.

Det här med ert filmförbud. Kan du berätta mer om det.

– Vi får inte filma varandra här på skolan. Vi får inte fota på skolan.

Hur har ni agerat mot eleverna som omringade läraren och försökte tränga sig in i klassrummet?

– Vi har följt våra rutiner. Men jag kan inte gå in i enskilda elevärenden.

I februari uppmärksammade Helsingborgs Dagblad att en kommunpolis höll samtalsgrupper med elever Snyggatorpsskolan efter flera sexuella ofredanden. Polisen skulle lära elever om vad som är rätt och fel. Hur många sexuella ofredanden handlar det om på skolan?

– Det kan jag inte svara på. Det vet jag inte.

Är det inte nytt med poliser som avsätter tid för att komma till skolor och berätta för elever vad som är rätt och fel?

– Det vet jag inte.

Arbetsmiljöverket: ”Fysiskt våld ökat med 89% på fem år”
Samtidigt rapporterade SR på söndagskvällen att Arbetsmiljöverket får in allt fler anmälningar om hot och våld i landets skolor.

Den senaste femårsperioden har anmälningar om hot i skolan ökat med 35 procent. Under samma period har anmälningar om fysiskt våld har ökat med 89 procent.

TIPSA OSS!

Vet du mer om händelserna på Snyggatorpsskolan?

Maila reportern: [email protected]

Du garanteras källskydd.

11.9K Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.