Aftonbladets radikalfeministiska ledarskribent Jonna Sima försökte via sociala medier i torsdags pressa Volvo att ändra sin logotyp. Hon ansåg den vara stereotyp och omodern, då den i hennes ögon representerar manlighet. Simas tweet blev snabbt viral och åtskilliga har både skrattat åt och upprörts över vad man menar är ledarskribentens bristande allmänbildning.

Samnytt såväl som ett flertal andra medier snappade upp Simas tweet samt Volvos svar, där de förklarar järntecknet, som är ett av den västerländska kulturens äldsta ideogram, och varför det används i företagets logo.

I Göteborgs-Posten skrev Lars Henriksson, volvoarbetare och tillika ansvarig utgivare för personalbladet ”Kvasten” på fabriken i Torslanda, att: ”Jonna Sima framstår som en nidbild av en privilegierad vänster-kulturelit”. Han påpekar även att: ”Världen är tillräckligt full av riktiga och stora problem utan att vi behöver hitta på tramsiga låtsasfrågor att debattera”.

LÄS ÄVEN: Offer för hedersförtryck: ”Vänstern motverkar kvinnors befrielse”

Volvos logo könsneutral som aprilskämt

Till slut blev kritiken så stor att Sima sent på fredagskvällen gjorde tvingades kommentera den under rubriken ”Volvo-debatten som spårade” på Aftonbladets ledarblogg. Där hävdar hon att tweeten skrevs ”i förbigående” och beklagar sig över den uppståndelse som hennes ord skapat, något hon beskriver som ”skolgårdens mobbarklunga upphöjt i hundra”.

Årets aprilskämt från tidningen MestMotor hade rubriken ”Volvos logotype görs om – blir könsneutral”. Det är oklart om Sima inspirerats av skämtet och tyckt att förslaget borde tas på allvar.

Faksimil Twitter

Åtskilliga har i sociala medier gjort sig lustiga på Simas bekostnad. Vissa har skapat egna uppdateringar av logotypen och frågar ledarskribenten: ”Bättre Jonna?”.

Några har lyft fram ett annat företag som potentiell måltavla för Sima att gå till storms mot – den tyska lastbilstillverkaren MAN.