Socialdemokraterna avslöjades nyligen med att sprida lögner om bland annat SD. Nu skriver Expressen att Socialdemokraterna använder sig av ”negativt kampanjande” på Facebook för att smutskasta Centerpartiet och Liberalerna.

Expressen kallar det ”dold kampanj” men avsändaren i reklamen är tydlig. Istället handlar det snarare om ”negativt kampanjande”, där en part alltså försöker smutskasta eller tala emot någon istället för att tala för sin egen politik. Enligt Expressen ska Stefan Löfven ha fördömt den sortens reklamstrategi.

Men trots Löfvens inställning använder Socialdemokraterna alltså negativt kampanjande, i det här fallet med udden riktad mot Centerpartiet och Liberalerna.

Annonserna handlar om att ifrågasätta om man kan lita på att Centern och Liberalerna inte ger SD inflytande.

https://www.facebook.com/socialdemokraternaistockholm/videos/259549674669265/

 

Upprörda känslor
Centerpartiet och Liberalerna säger sig vara upprörda. C:s presstalesperson säger till Expressen att det är ”uppseendeväckande att de ägnar så mycket tid åt att smutskasta partier som de säger att de vill ha en bra relation till”.

Socialdemokraterna på riksnivå hänvisar till deras Stockholmsavdelning, som är den som köpt reklamen.

Men Socialdemokraterna är inte ensamma om att bedriva negativt kampanjande. Även Moderaterna använder sig av metoden och enligt Expressen utgörs närmare hälften av de senaste annonserna som M lagt ut av den sortens annonser.