Det var Beatly, ett globalt ”influencer”-företag, som för socialdemokraterna räkning kontaktade personer med många följare på sociala medier. I mejlet erbjöds de sedan att skriva om bostadsmarknaden – och samtidigt göra reklam för ett av Socialdemokraternas bostadspolitiska förslag.

En av Aftonbladets medarbetare blev kontaktad av bolaget. Där stod det att ”kampanjen går ut på att du delar dina erfarenheter kring bostadsproblematiken för unga, och samtidigt på ett naturligt sätt berättar om Bostadsgarantin som är ett initiativ från Socialdemokraterna i Stockholm”. Enligt Beatly kunde de betala upp till 10 000 kronor för en bild som lades upp på Instagram.

I brevet följde ett antal regler såsom att personen inte får samarbeta med ett annat politiskt parti eller ha uttryckt att man röstat på ett annat parti.

När Aftonbladet kontaktar Socialdemokraterna på nationell nivå förnekar de att de använder sig av så kallade ”influencers”, detta därför att de anser att det är viktigt att det är tydligt vem budskapets avsändare är.

Det var Socialdemokraterna i Stockholm som hade kontaktat bolaget men backar nu efter att Aftonbladet ställt frågor och säger att de inte går vidare med projektet eftersom det ”finns risk för otydlighet”.