Från att ha beklagat sig över Tidöregeringens planer på att sänka och ta bort reduktionsplikten till att nu förespråka en sänkning själva – med andra ord blir reduktionsplikten den senaste frågan i vilken Socialdemokraterna tvärvänder för att man bedömer det vara opportunistiskt.

På torsdagen meddelar Socialdemokraterna att man nu plötsligt har ändrat sig och vill sänka reduktionsplikten för diesel till 19 procent, vilket enligt partiet skulle ge ett fyra kronor lägre pris vid pump. För bensin vill man dock behålla nuvarande nivå nästa år.

I dag ligger reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.

Partiets ekonomiskpolitiska talespersonen Mikael Damberg medger att Sverige inte når målet om minskade utsläpp inom transportsektorn med förslaget.

LÄS ÄVEN: Riksrevisionen: Rödgröna regeringen förstörde elsystemet

Man föreslår även en sänkt reduktionspliktsavgift på biobränslen till EU:s miniminivå och en övergång till diesel i miljöklass, så kallad MK3-diesel.

Vid årsskiftet sänker regeringen och Sverigedemokraterna reduktionsplikten till sex procent för både bensin och diesel.

Senast i maj i år gick Socialdemokraterna ut och krävde att regeringen och Sverigedemokraterna skulle redovisa konsekvenserna av en sänkt reduktionsplikt samt hur klimatmålen skulle uppnås.