De Facebooksidor och nyhetssajter som Socialdemokraterna driver via bulvanföretag kan bryta mot lagen. Anledningen är en ny EU-förordning som kräver transparens kring politiska annonser.

Redan i maj förra året skrev Samnytt om de Facebooksidor som Socialdemokraterna driver via sitt helägda bolag AiP Media Produktion AB.

Vad det handlar om är inte minst ”Sverige inför verkligheten” och ”Samtidigt i Sverige”; sidor från vilka det sprids satir, hån och så kallade memes mot och om regeringspartierna och dess företrädare.

LÄS ÄVEN: Socialdemokraterna har satsat över fem miljoner på trollfabriker

Facebooksidorna har tiotusentals följare, utan att det någonstans framgår att det är ett politiskt parti som står bakom dem.

Trollfabriker, enligt Socialdemokraterna

De aktuella Facebooksidorna klassas som trollfabriker, enligt den definition som Socialdemokraterna själva använder sig av. Det handlar om negativt kampanjande, smutskastning om man så vill, där politiska motståndare hånas och smädas via sociala medier-konton med oklar avsändare.

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson skrädde förra våren inte orden när Sverigedemokraterna anklagades för att driva liknande sociala medier-konton.

– Det är ett arbetssätt som för tankarna till Ryssland! utbrast hon i riksdagen.

LÄS ÄVEN: Viktigt att objektivt våga granska TV4:s lögner om SD

Det finns emellertid en skillnad mellan Socialdemokraternas trollfabriker och SD:s påstådda diton. Och det är att det förra partiet lägger ganska stora summor pengar på sina Facebooksidor.

Det handlar om åtskilliga miljoner kronor som Socialdemokraterna spenderar för att öka inläggens räckvidd. Något som Facebook-ägaren Meta redogör för via verktyget Ad Library.

Ad Library Faksimil

Enligt samma verktyg lägger SD inte några reklampengar på sina så kallade trollfabriker.

Kan bryta mot lagen

Och det är just att Socialdemokraterna driver Facebooksidor som de betalar för att nå ut med, som är juridiskt tveksamt. Den 10 oktober i år trädde nämligen en ny EU-förordning i kraft, om transparens och inriktning när det gäller politisk reklam, vilken är bindande för alla medlemsstater.

Enligt förordningen måste varje politiskt reklammeddelande kombineras med en ”otvetydig … uppgift om att det rör sig om ett politiskt reklammeddelande” där även: ”Identiteten för sponsorn för det politiska reklammeddelandet och, i tillämpliga fall, den enhet som ytterst kontrollerar sponsorn” framgår.

Med anledning av den nya EU-förordningen, så införde Facebooks ägare Meta den 1 oktober ett förbud mot politisk reklam på sina plattformar. Den nya strikta förordningen ansågs helt enkelt för svår att implementera.

Men det hindrar inte Socialdemokraterna från att via AiP Media Produktion fortsätta köpa reklam på Facebook, och därigenom kringgå Metas förbud och EU:s lagstiftning. Så sent som under måndagen hade Socialdemokraterna aktiva betalda kampanjer för sajten Morgon-tidningen på Metas plattformar.

Morgon-tidningen är en av de sajter som ingår i den socialdemokratiska trollmiljön. Även om den inte i sig själv klassas som en trollfabrik enligt parriets definition, så är det Socialdemokraterna som står bakom sajten, och förordningen om politisk reklam gäller även för den.

Faksimil

”Vi sprider inte vit makt-propaganda”

Socialdemokraterna har den senaste tiden fått växande kritik, även från så kallat etablerade medier, för sina trollfabriker. Under måndagen rapporterar TV4 om att Socialdemokraterna ”kringgår Metas annonsstopp”, och under förra veckan fick Magdalena Andersson frågor från Expressen om partiets sociala medier-konton med ”medvetet otydlig” avsändare.

Hon håller emellertid inte med om att partiet döljer vem som står bakom Facebooksidorna, eftersom det går att ta reda på att de drivs av AiP Media Produktion, och att det företaget ägs av partiet.

– Det är helt öppet att det drivs ett antal konton, och att de är kopplade till Socialdemokraterna, säger hon till Expressen.

Dessutom, menar S-ledaren, så är det skillnad mellan politiskt hån som Socialdemokraterna ägnar sig åt, jämfört med sådant som sprids av Sverigedemokraterna.

– Vi sprider inte vit makt-propaganda, säger Magdalena Andersson.

LÄS ÄVEN: DN gjorde snyftartikel om anställd på sossarnas trollfabrik – vägrar svara på frågor

Samnytt

🔴 Vill du se fler reportage och granskningar?

Stötta tidningen så att vi kan fortsätta granska etablissemanget och berätta det andra medier utelämnar.

📦 Prenumeration: Se våra paket – klicka här
💸 Swish: Donera valfri summa till 123 083 3350
❤️ Andra sätt att stötta: Läs mer här