Janne Karlsson utanför Tidaholm har fått tre veteranbilar, som han importerat från USA, beslagtagna av staten. Miljöjuristen Ann Dahlberg på Länsstyrelsen i Västra Götaland anser att bilarna ska betraktas som ”miljöfarligt avfall”, och har därför beordrat att bilarna skrotas. När Samnytt ringer upp Ann Dahlberg vill hon inte svara på våra frågor.
– Nu är jag på semester, säger hon.

Det var i april i år som Janne Karlsson, som driver Old cars Älekärr AB utanför Tidaholm i Västergötland, importerade sex amerikanska veteranbilar. Karlsson åkte själv till en samlare i norra Montana, på gränsen till Kanada, köpte ett tiotal bilar och ombesörjde därefter hemtransport för sex av dem med containerfartyg till Göteborg via Los Angeles.

– Jag flög upp till Great Falls, och tre timmar norrut där. Jag har ägnat mycket tid och tittat, berättar han för Samnytt.

– Sedan har vi transporterat dem 225 mil till Los Angeles. Transporter, sjöfrakter, avgifter. Allt kostar ju pengar.

Totalt uppskattar Janne att han lagt omkring 150 000 kronor på resor, bilköp och transporter för de inköpta bilarna.

Stoppades av tullen

Den första containern med tre veteranbilar anlände problemfritt till Göteborg i april i år, och Janne kunde ta hem bilarna till Tidaholm. Men när tulltjänstemännen skulle bestämma tullavgiften för innehållet i den andra containern, även den med tre bilar, uppstod bekymmer.

– Jag blev uppringd av den här handläggaren som undrade om jag hade tillstånd för att importera avfall. Jag hörde inte vad han sade, så han fick ta det en gång till. Jag tänkte att det är bilar jag importerar, berättar Janne för Samnytt.

Tullen lämnade därefter över ärendet till Länsstyrelsen i Västra Götaland, och i juli i år slog länsstyrelsens enhetschef Åsa Wilske och miljöjuristen Ann Dahlberg fast att de tre veteranbilarna från 1959 – en Dodge Coronet, en Buick Le Sabre och en Ford Galaxie – ska betraktas som miljöfarligt avfall. I ett beslut från 27 juli i år beordrar de båda kvinnorna att de 62 år gamla veteranbilarna ska skrotas inom 30 dagar.

Åsa Wilske och Ann Dahlberg. Foto: SDSN/TV4 Play
Faksimil

”Inte målarfärg som avgör”

Janne Karlsson håller med om att de veteranbilar han importerar från USA är renoveringsobjekt. Samtidigt förklarar han att det inte är ytan som avgör bilens värde.

– Det är inte målarfärg som avgör om en bil är fin eller bra, poängterar han.

– Det jag mest håller på med är patinerade bilar. Orörda bilar som inte är ommålade och kladdade med. Det är mest sådana fina objekt som jag tar hem och fixar maskinellt.

– Jag ska få dem kördugliga och besiktade i alla fall, så de sitter ihop. Sedan kommer det någon annan entusiast och tar över. Jag kan inte renovera alla bilar själv.

Foto: Jan Karlsson
Foto: Jan Karlsson
Foto: Jan Karlsson

Jämför med Antikrundan

Janne jämför sina veteranbilar med de föremål som presenteras i tv-programmet Antikrundan. Där kan saker som för en lekman ser ut som gammalt skräp, för en samlare ha ett stort värde.

– Om någon blästrat ned en bil i molekyler och sedan målat på med ny färg, det är inte samma sak. Något som är orört från 40-talet eller 50-talet, det är någonting helt annat. Det är svårt för vanligt folk att ta in, säger han.

– Det här är mitt levebröd och mitt liv, och nu har jag fått kniven i ryggen av de här myndighetspersonerna.

Janne Karlsson berättar också att han, förutom att ha fått sina bilar beslagtagna, nu tvingas betala 6000 kronor i månaden i terminalavgift, så länge de står kvar i hamnen Göteborg.

”Nu är jag på semester”

I sitt beslut om att klassa Jannes veteranbilar som avfall hänvisar Länsstyrelsen till EU-förordning 1013/2006, som handlar om transport av skrotbilar. I förordningen finns emellertid uttryckliga undantag för veteranbilar.

– Om vi definierar det som ett avfall, då är det ändå avfallsbestämmelserna som gäller, säger Ann Dahlberg till TV4.

När Samnytt ringer upp Dahlberg vill hon inte svara på våra frågor om hon missat undantaget för veteranbilar.

– Nu är jag på semester och då uttalar jag mig inte för jobbet, det hoppas jag att du förstår, säger hon.

Janne Karlsson har fått hjälp att överklaga beslutet om att skrota hans veteranbilar. Och han är väldigt upprörd över hur myndigheterna hanterat hans ärende.

– På myndigheterna är de miljöaktivister ända ut i fingerspetsarna som struntar fullständigt i våra grundläggande lagar, säger han.