Ordet ”sommar” kan inte längre användas fritt, det ägs nämligen av statsradion Sveriges Radio, som även varumärkesregistrerat orden ”sommarprat” och ”sommarvärd”. Bland de som hotas av SR:s jurister finns punk- och hardcorepodden ”Nere på noll”.

Sveriges Radio har varumärkesregistrerat orden ”sommar”, ”sommarvärd” och ”sommarpratare” hos Patent- och registreringsverket. Statsradion har inte bara registrerat orden i radiosammanhang utan äger dem i flera klasser, bland annat vid användning på vykort och dekaler. Enligt Monika Nowicka, jurist på Patent- och registreringsverket (PRV), innebär detta att den som använder något av orden på exempelvis klistermärken eller semesterkort riskerar att anmälas för brott till Patent- och marknadsdomstolen av SR.

LÄS ÄVEN: Statstradion puffar för S-regeringens ”Bli inte lurad”-sajt inför valet

Slår ned på musikpodcast

Podcasten ”Nere på Noll”, som fokuserar på punk- och hardcore-musik, har funnits i åtta år. Förra året började de göra ett program som enligt SVT inspirerats av ”Sommar i P1”, där olika musiker talar om sina erfarenheter och upplevelser. Serien, som har några hundra lyssnare per avsnitt, samlades under namnet ”Sommar i Nere på noll”.

– Det kan vara nån som berättar om sin punkturné i Tjeckien när bussen brann upp efter första dagen när man spelade för tjugo personer och en hund, berättar poddaren Daniel Nätterdal.

Allt gick väl fram till det tredje avsnittet i år, då Statsradions jurister hörde av sig. I ett mejl uppmanades poddentusiasterna i hotfulla ordalag att upphöra med att använda ordet ”sommarvärd”, ”sommar” och ”sommarpratare”, då orden ägs av SR.

I mejlet skriver Kerstin Bröms Lumpus, bolagsjurist på SR: ”Eftersom Sveriges Radio är ett företag i allmänhetens tjänst är det också viktigt att vår verksamhet inte förknippas med kommersiella intressen eller aktörer”. Killarna bakom Nere på noll menar att man inte träffas av det sistnämnda då podcasten drivs av kärlek och inte av kommersiellt intresse.

– Vi gör det här helt ideellt. Att nån skulle göra något av kärlek till en subkultur finns inte på deras [SR:s] karta. Vi går back på vår podd varenda månad och vi gör det ändå, säger han till SVT.

LÄS ÄVEN: Statsradion läxade upp islamkritiker: ”Generalisering” att islam saknar yttrandefrihet

”SR:s varumärke riskerar förlora trovärdighet”

För att inte riskera rättsliga repressalier från statsradion har Nere på noll nu slutat använda de varumärkesskyddade orden.

– För oss känns det här bara löjligt. Vi är inte arga men tycker det är fjantigt gjort. Vi är på intet sätt en kommersiell aktör och har inte tjänat en spänn på det här under de åtta år som vi gjort podcasten. Vi har ingen reklam, inget kommersiellt intresse eller behov över huvud taget utan vi håller liv i vår musikscen, säger Daniels kollega Robin Lindblad till P1.

SR:s jurist, Kerstin Bröms Lumpus menar nu – tvärtemot vad hon skriver i sitt hotfulla mejl – att det inte spelar någon roll huruvida podcasten tjänar några pengar eller ej. Enligt henne riskerar Sveriges Radios varumärke att förlora trovärdighet om orden används av andra. Lyssnare kan också råka tro att punk-podcasten publicerats av SR. hävdar hon.