Nästa år kommer Stockholms stad installera ett 20-tal så kallade terrorhinder runt om i staden som påstås vara lösningen på fordonsattacker. I sociala medier möter upprustningen kritik från personer som menar att det här är en konsekvens av en ”öppen samhällsmodell” och att man istället bör stänga gränserna.
Det var i april 2017 som den illegale migranten och islamisten Rakhmat Akilov utförde ett terrordåd i centrala Stockholm genom att köra en lastbil längs Drottninggatan och meja ned fotgängare. Akilovs attack i islams namn tog fem personers liv och liknande terrordåd har inträffat i flera andra länder.
LÄS ÄVEN: Göteborg rustar mot fordonsterrorism – ”Gatumöblerna ska öka tryggheten”
Det grönblå styret i Stockholms stad ska nu eliminera hotbilden från fordonsterror genom att lägga 8,8 miljoner kronor på permanenta hinder. Det innefattar både nedgrävda höj- och sänkbara hinder samt gatumöbler som ska användas där det inte går att gräva ned.
Enligt Erik Slottner (KD) som är äldre- och trygghetsborgarråd i huvudstaden behövs terrorhinder eftersom man aldrig kan veta när en attack sker.
– För det första vet vi aldrig när en fordonsattack kan komma. Vansinnesdådet i Tyskland i veckan visar tydligt på detta. Vi måste skydda våra allmänna platser, säger Slottner till lokaltidningen Mitti.
Makthavarna föreslås stänga gränsen
I sociala medier möter upprustningen både hån och förslag på lösningar. En person skriver ”den liberala öppna samhällsmodellen” medan andra föreslår som lösning på hotbilden med fordonsterror att stänga Sveriges gränser.
![](https://konto.samnytt.se/wp-content/uploads/2020/12/Kommentarer-10-1.jpg)
![](https://konto.samnytt.se/wp-content/uploads/2020/12/Kommentar-99.jpg)
![](https://konto.samnytt.se/wp-content/uploads/2020/12/Kommentarer-9.jpg)
LÄS ÄVEN: Protestklotter på terrorhinder i Tyskland inför jul: ”Danke Merkel”
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.