Enligt en ny mätning som Demoskop utfört på uppdrag av Timbro visar att det i alla ålders- och väljargrupper finns en mycket stor majoritet för ett betydligt smalare public service.

I debatten om public service framstår det som att dagens modell är allmänt omtyckt och att det vore politiskt självmord att förorda en större reform, konstaterar Timbro och slår samtidigt slår fast att SVT:s dominerande position sällan ifrågasätts och när det görs dras direkt paralleller till auktoritära ambitioner.

LÄS ÄVEN: SVT vilseleder om opartiskhet inom public service

I den nya mätningen framgår att en en stor majoritet inom samtliga grupper är för ett bantat public service. Få vill dock avskaffa det helt: 77 procent anser att kärnan i verksamheten – granskande journalistik, dokumentärer och nyhetssändningar – är viktigt.

Litet stöd för dokusåpor

Samtidigt är endast omkring en tredjedel för att public service ska ägna sig åt bred familjeunderhållning eller åt att köpa in större sportevenemang som fotbolls-VM och OS. När det gäller humorprogram, dejtingshower och dokusåpor är ytterst en liten andel positiva.

Till och med bland Socialdemokraternas väljare är det bara sju procent som tycker att det är viktigt att SVT och SR producerar nischad underhållning som dejtingprogram och dokusåpor.

LÄS ÄVEN: Undersökning: Nästan bara vänsterväljare anser SVT och SR sakliga och opartiska