När tidningen Auto Motor & Sports chefredaktör Alrik Söderlind testade hur väl elbilar funkar i det dagliga livet med laddning och kyla, blev resultatet att det inte fungerade särskilt väl alls.

Tidningens årliga stora elbilstest med sju stycken fordon på resa genom ett vintrigt Sverige beskrivs som både himmel och helvete. ”Elbilssverige 2021 känns inte alltid direkt som 2021”, blir slutsatsen.

Trots att man höll fartbegränsningarna blev det väldigt olika ankomsttider och de uppgivna räckvidderna stämde långt ifrån alltid. Ett annat problemområde är energislukande varmluftsfläktar i stället för värmepumpar.

Laddkapacitet och milkostnader

Elbilarnas batteriers laddkapacitet minskar snabbt och är känsliga för växlande temperaturer, priserna på milkostnaderna varierar kraftigt beroende på laddabonnemang och antalet laddstopp kan behövas upp till sju gånger på 75 mil – ”det känns som man måste rasta som en inkontinent valp”, enligt Söderlind.

Ytterligare ett problemområde är laddstationer som i bland inte fungerar eller vars app strular, eller då bara en laddstolpe finns och en lång kö bildats.

Min spaning är att snabbare laddning till nästan fyllt batteri blir fokus istället för större batterier.