Redan i december uppmärksammades det att mediehysterin kring Greta Thunberg är en påverkansoperation som leds av PR-experten Ingmar Rentzhog, en person med kopplingar till flera propagandaorganisationer. Nu två månader senare väljer SvD att uppmärksamma affärerna. Klimat-Gretas pappa förnekar att familjen haft kännedom om hennes roll i Rentzhogs bolag. På söndagen erkände Rentzhog att han exploaterat minderåriga Greta för finansiella projekt.

Som Samhällsnytt tidigare har rapporterat står PR-experten och klimataktivisten Ingmar Rentzhog med bolaget ”We Don’t Have Time” bakom påverkansoperationen med Greta Thunberg. År 2017 startade Rentzhog bolaget med syfte att skapa världens första community för människor som vill engagera sig i klimatfrågan. Året därpå den 20 augusti inledde den då 15-åriga flickan Greta sin skolstrejk för klimatet utanför riksdagshuset.

LÄS ÄVEN: Malena Ernman erkänner: professionell lobbyist bakom Klimat-Gretas strejk

Samma dag som klimatkampanjen inleds passerar just denna Rentzhog av en slump den då ”okända” flickan och passar på att ta ett flertal bilder. I nästa steg väljer han ut tre bilder som tydligt förmedlar budskapet med Klimat-Greta och till det en känslosam text som ska fängsla läsarna vid första anblicken. Det genomtänkta inlägget publiceras sedan på Facebook och Instagram.

Jag vill dela med mig av en väldigt känslosam morgon. Dagen börjar med lämning av min 3-åriga son på sin nya…

Posted by Ingmar Rentzhog on Monday, August 20, 2018

Ett par timmar senare har Rentzhog framgångsrikt lockat till sig medias intresse för Klimat-Greta. Redan samma dag slår Aftonbladet på stort och uppmärksammar skolstrejken. De följande dagarna har de flesta mediehus i Sverige ögonen på Klimat-Greta.

LÄS ÄVEN: Statstelevisionen i fake news-offensiv: Greta Thunberg talade inför tomma stolar på ”klimatmötet”

Endast fyra dagar efter att Klimat-Greta hade fått nog av all klimatångest och ”på egen hand” bestämt sig för att göra skillnad genom att strunta i skolan och ta med sig sin hemmagjorda skylt till riksdagen lyckades hon stöta ihop med PR-experten med passion för just klimatförändringar. Hon hade även blivit upplyft i stora medier och dessutom tillsammans med hennes mamma operasångerskan och aktivisten Malena Ernman och pappa Svante Thunberg hunnit med att skriva klart och lansera boken ”scener ur hjärtat” som handlar om klimatångest och vägen fram till Gretas skolstrejk.

Det här var min arbetsplats idag. Tyvärr kom Polisen då någon anmält att Gretas manifestation saknar strejktillstånd….

Posted by Ingmar Rentzhog on Friday, August 24, 2018

Det illustrerade att talesättet ”världen är liten” stämmer när Rentzhog av en slump sprang på dottern till Malena Ernman. Just den Malena Ernman som deltog vid samma klimatkonferens i Klimatriksdagen den 4 maj 2018.

I lördags publicerade Svenska Dagbladet det man kallar en granskning om kopplingen mellan Rentzhog och Klimat-Greta – trots att all den här informationen har varit känd i flera månader. Även tysk media har hunnit med att uppmärksamma affären i olika artiklar. I tidningen Die Spiegel frågar man sig om Klimat-Greta är en marionett till bolaget.

Det är ingen nyhet att företaget We Don’t Have Time med grundaren Rentzhog har engagerat sig hårt för att använda den unga flickan som SvD kallar ”dragplåster”. Nedanstående videoklipp har bolaget klart redan samma dag (2018-08-20) som Klimat-Greta valde att spontant strunta i skolan och inleda sin strejk. Rentzhog har redan hunnit ordna ett engelskt manus, filma, redigera och publicera resultatet som skulle presentera Klimat-Greta för omvärlden.

Senare samma höst, närmare bestämt i november blir Klimat-Greta officiellt en del av communityföretaget We Don’t Have Time. I ett anordnat styrelseupplägg för minderårig ska hon ”förvärva, förvalta och utveckla varumärket samt förvärva och förvalta aktier” i bolaget.

Endast tre dagar senare lanserar We Don’t Have Time en kampanj för att lyfta in kapital i bolaget i utbyte mot att teckna nya aktier. I bolagets presentation av investeringsmöjligheten framför Rentzhog att deras målsättning är att ”nå god lönsamhet inom tre år och vara minst 100 miljoner användare inom fem år.”

I presentationen förklarar man att genom Klimat-Greta har bolaget fått stor genomslagskraft och nått hela 18 miljoner sociala medier-konton bara under september 2018. Den här påverkansoperationen med Klimat-Greta vände blickarna mot bolaget som kunde lyfta in 9,9 miljoner kronor i investeringar. Att Klimat-Greta ska ha varit delaktig i bolaget är något som Klimat-Gretas pappa uppger att han helt och hållet saknade kännedom om.

Rentzhog erkänner
I söndags publicerade We Don’t Have Time ett pressmeddelande efter den senaste tidens kritik. Nu backar Rentzhog och erkänner att man använt sig av Klimat-Greta för att generera intresse till finansiella projekt utan familjens kännedom.

”Vi har misslyckats med att i tid informera familjen Thunberg om att Greta skulle nämnas i vårt finansiella prospekt ämnat för att samla in medel. Ett prospekt måste beskriva verksamheten på ett rättvisande sätt, men vi är väldigt ledsna för att vi inte informerade dem om det. Jag har talat med familjen och de har godtagit vår uppriktiga ursäkt för vårt misstag”.