Regeringsskiftet 2022 från rödgrönt till blågult har inneburit bättre politik på en rad områden. Något som uppskattas stort ute i stugorna är att Sverige gått från det dyraste landet i Europa att tanka bilen i till ett av billigaste. Det visar siffror som bilisternas intresseorganisation M tagit fram.
Bensin- och dieselpriserna är efter Tidöpartiernas avskaffande av den så kallade reduktionsplikten och skattesänkning på drivmedel nu bland de lägsta i hela Västeuropa. För hushåll tyngda av galopperande inflation och stigande priser på el och livsmedel har beslutet blivit en ekonomisk välsignelse.
Nu är bilen inte det privilegium för de rika som den förvandlades till under den rödgröna epoken utan något som även låg- och medelinkomsttagare har råd med. Åkerier och lantbruk som levt på konkursens rand har också fått tillbaka lite vinstmarginaler i verksamheterna.
10 kr billigare än om S och MP fortsatt regera
Fortfarande är priserna på bensin och diesel högre än vad som förespeglades före valet. Samtidigt är de gott och väl 10 kronor lägre litern vid pump jämfört med om Socialdemokraterna och Miljöpartiet suttit kvar vid makten och fortsatt höja reduktionsplikten ytterligare.
Nu är det bara Andorra och Lichtenstein och några länder i Östeuropa som har lägre priser än Sverige. Jämfört med grannländerna Danmark, Finland och Norge skiljer det flera kronor per liter till svenska bilisters fördel.
“Ändå ett högt pris”
Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, gläds åt utvecklingen men tycker samtidigt att priserna på bensin och diesel fortfarande är alldeles för höga.
– Det är en klen tröst för den som tankar i Sverige när det ändå är ett högt pris, säger han i en kommentar till statstelevisionen.
Inte alla är glada
Inte alla kan förmå sig att glädjas med bilägare, jordbrukare och åkare. Dit hör de som oroar sig för jordens undergång i en nära förestående klimatkatastrof.
Sveriges utsläpp av växthusgaser är extremt låga och näst intill försumbara i ett globalt perspektiv. Men från grönt politiskt håll rasar man ändå mot att utsläppen kan komma att öka en aning när medborgarna får köpa bensin och diesel till ett rimligare pris.
MP:s nytillträdde språkrör Daniel Helldén deklarerade i ett utspel i april att han vill se en lag som förbjuder sänkta priser på bensin och diesel, inte bara i Sverige utan på EU-nivå för alla medlemsländer. Den hållningen driver han nu för sitt partis räkning i EU-valrörelsen med måttlig framgång hos väljarna.
Sänkt skatt och reduktionsplikt
På initiativ av framför allt Sverigedemokraterna sänktes skatten på bensin med 75 öre litern och på diesel med 43 öre litern. Till följd av högre oljepriser och inflationsindexering gav detta inte de lägre priser vid pump som många hoppats på. Samtidigt hade priserna ökat mer om skattesänkningen inte beslutats.
Det som i stället gav rejält utslag på drivmedelspriserna var den nya regeringens och Sverigedemokraternas beslut att sänka reduktionsplikten, det vill säga hur mycket dyra, ineffektiva och motorskadliga biodrivmedel som bensinen och dieseln måste blandas upp med.
Det innebar en prissänkning för bensin på drygt en krona litern vid pump och drygt fyra kronor litern vid pump för dieseln.