Statstelevisionen har lanserat en påverkanskampanj med hemsida och rap-musikvideo för att sätta press på riksdagsledamöter att göra tandvård till en del av den skattefinansierade sjukvården.

Det var på fredagskvällen som SVT sände satirprogrammet Svenska nyheter med programledare Kristoffer Appelquist i spetsen. I programmet presenterade de kampanjen ’Folkbettet’ och lanserade samtidigt en hemsida där tittarna enkelt kan ’spamma’ Sveriges ledande politiker med vad redaktionen anser är en viktig politisk fråga.

På SVT:s YouTubekonto fortsätter den skattefinansierade public service-aktören att uppmana tittarna till aktion på sin kampanjsida ’Folkbettet’:

”Det handlar om revolution – så häng med Folkbettet SVT”
I programmet visades även en musikvideo där rapartisten Shazaam förmedlar budskap om ”revolution” genom kampanjen Folkbettet. Videon finns numera även uppladdad på YouTube.

Eskilandersson (SD) svarar öppet
Sverigedemokraternas riksdagsledamot Mikael Eskilandersson har publicerat ett inlägg på Facebook i vilket han uppmärksammar att hans inkorg överösts av SVT:s e-postutskick.

”Visserligen uppskattar jag att människor tar kontakt med mej och framför sina synpunkter, men att bara kopiera ett och samma mail känns ju inte så personligt. Hade lika gärna kunnat skriva alla namnen under ett mail.”

https://www.facebook.com/mikael.eskilandersson/posts/10158598332617281

SVT tillåter inga svar
När Eskilandersson försökte svara på mängden av e-postmeddelanden visade det sig inte vara möjligt. Försöken resulterade bara i automatiska meddelanden om att det inte går att svara avsändaren.