För några dagar sedan meddelade BT, tidigare British Telecom och Storbritanniens största bredbands- och mobilleverantör, att man kommer att avskaffa upp till 55 000 jobb till slutet av decenniet. De flesta av de berörda tjänsterna finns i Storbritannien och skälet är att man ska spara pengar.

Bantningen av den nuvarande styrkan på 130 000 inkluderar personal och entreprenörer. Upp till en femtedel av de nedlagda tjänsterna kommer att komma i kundtjänsten där personalen ersätts av teknik som artificiell intelligens.

LÄS ÄVEN: Varningen från Elon Musk: Pausa utvecklingen av AI

– När du får ny teknik kan du få stora förändringar, säger vd Philip Jansen till BBC.

Enligt Jansen ger generativ AI-verktyg som ChatGPT – som kan skriva essäer, manus, dikter och lösa datorkodning på ett mänskligt sätt – företaget förtroende att gå ännu längre.

Snabbare och bättre

Han menar att AI kommer att göra tjänsterna snabbare, bättre och mer sömlösa, och tillade att förändringarna inte skulle innebära att kunderna kommer att ”känna som att de har att göra med robotar”.

Samtidigt som bolaget kommer att ha en ”mycket mindre arbetsstyrka” i slutet av 2020-talet hävdar Jansen att ”ny teknik driver nya jobb”.

LÄS ÄVEN: Rapport: AI kan ta över flera hundra miljoner jobb