En ny undersökning av varumärkeslojaliteten hos amerikanska bilägare visar att inget annat bilmärke har mer lojala ägare än Tesla, vilket innebär att ägarna vid nästa bilköp inte kan tänka sig att gå över till ett annat märke. Tesla är också det märke som tar flest kunder från andra märken.

2023 blev Tesla Model Y världens mest sålda bilmodell och företaget har vuxit snabbare än alla andra konkurrenter under de senaste åren.

I mätningen från S&P Global som Carup uppmärksammar framgår att Tesla har de mest lojala kunderna. Detta är dessutom andra året i rad som Tesla kommer etta i mätningen som omfattar 12,6 miljoner bilköp i USA.

Utöver att ha de överlägset mest lojala kunderna vann Tesla även utmärkelsen Highest Conquest Percentage då de vinner över fler köpare från andra bilmärken än någon annan.

LÄS ÄVEN: Facket strider mot Tesla – men personalen är nöjd

Enligt S&P Global är det Teslas Model 3 och Model Y som ligger bakom framgångarna.

När det gäller tillverkare blev General Motors etta med den högsta genomsnittliga lojaliteten för sina olika märken, och när det gäller lojaliteten till en enskild bilmodell kom Lincoln Navigator först.