Ägare av Tesla Model S riskerar att få en obehaglig överraskning då deras elbil ska in på verkstaden. Då Tesla inte säljer en speciell gummiring löst kan man bli tvungen att i stället byta ut hela motorn.

Det är verkstadsexperten Fredrik Grufman som slår larm. På traditionella bilar är det en enkel sak men har visat sig vara ett omfattande ingrepp på Tesla.

Vissa ägare kan få byta ut hela Rear Drive Unit, bakre motorn och drivenheten, för att det saknas o-ringar och packningar att köpa mellan motor och inverter. Kostnaden för detta är 100 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Dyrare köra elbil än bensinbil med rekordhöga elpriser

På ett Teslaforum skriver Grufman att han har flera Model S inne just nu med glykolläckage i Rear Drive Unit, och enligt Tesla finns det bara ett alternativ – byt Rear Drive Unit.

– Det är som att Volvo inte skulle sälja dig en ny ventilkåpspackning, ventiltätningar eller topplockspackning. Deras svar kommer vara ”Sorry grabben, du får köpa en ny motor. Det finns inga delar löst”, skriver Fredrik Grufman till Carup.

Tillverka egna

Tesla säljer inga interna delar till drivenheterna så då något går sönder inuti måste hela enheten bytas ut. Men det kan finnas hopp genom att försöka tillverka egna o-ringar.

LÄS ÄVEN: Tesla får kritik för livsfarlig kvalitetsbrist

– Exempelvis har vi behov av nya o-ringar mellan motor och inverter. Dom läcker. Finns ej att köpa. Dom kommer vi behöva tillverka själva. Vi behöver även ett nytt inverterhus – dvs själva alu-burken som du ser nedan. Den är helt sönderkorroderad invändigt och det sitter lite plastdelar på insidan som ska täta som är totalt genomrutten.