➤ TV4:s Kalla Fakta avslöjade igår en utbredd mutkultur vid Trafikverket i norra Sverige. Privata vägmålarfirmor mutade tjänstemän på Trafikverket med dyra middagar, Ipads och bland annat 50 000 kronor direkt i handen.

Enligt den före detta vägmålaren Leif Johansson ”smörjer” man projektledare och beställare på Trafikverket för att få uppdrag. Han själv berättar att han på order av sin uppdragsgivare lämnade över ett kuvert med 50 000 kronor till en tjänsteman på myndigheten.

– När vi var ute efter vägen och körde så kom han och det var ju bara att räcka över kuvertet. 50.000, det är jäkligt mycket pengar, sa Leif Johansson i programmet.

En annan vägmålare, Ronny Kock, berättar om gåvor som lämnas till anställda på Trafikverket på utvalda platser:

– Så kommer någon och hämtar upp dem och så är de borta sedan. Så funkar livet vidare, då går det smärtfritt framåt, rapporterar SVT.

Stora kontrakt
Det handlar om kontrakt för hundratals miljoner kronor, och makten över dessa kontrakt har statliga tjänstemännen på Trafikverket. Genom mutor kan de företag som utför uppdrag åt Trafikverket få ”gentjänster” såsom att slippa vite, förhandsinformation om kvalitetskontroller eller uppdragen i sig.

Bluffakturor används som ett sätt för företagen att få tillbaka pengarna de mutat med. På så sätt tjänar alla inblandade på det – på skattebetalarnas bekostnad. Ett sätt är att ”förlänga” eller ”låtsasmåla” vägar. Det är svårt eller omöjligt att kolla vilka vägar som målats eller hur långt det varit, enligt vägmålarna.

När Göran Eriksson och Mikael Bergströms företag för två år vann striden om ett kontrakt värt 100 miljoner kronor blev de varse om hur det fungerade. I kontraktet ingick nämligen att måla kantlinjer på grusvägar – vilket man av förklarliga skäl inte gör. Bakom de felaktiga uppgifterna låg en konkurrent, som har inventerat vägarna och ”av misstag” flera gånger råkat beställa målning av grusvägar.

– Det är ju skattebetalarna som betalar det, säger Leif Johansson.

Känt till detta länge
Flera personer har under åren larmat om situationen, bland annat vägmålarföretaget Visafos tidigare vd, Hans Bohnhorst, Göran Eriksson och Mikael Bergström samt Leif Johansson. Men Trafikverket agerade inte och det gjordes ingen återkoppling till någon av uppgiftslämnarna.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon kan inte förklara varför de inte agerat rörande uppgifterna om mutor och korruption. Till Kalla Fakta säger hon att hon ”inte är nöjd med att man inte tar kontakt under ett och ett halvt år”. Hon hävdar vidare att det är en ren slump att polisanmälan slutligen gjordes och menar att det inte hade något att göra med Kalla Faktas granskning.