Dykaren Fredrik Johansson grundade det ideella projektet Rena Mälaren. 70 volontärer hjälper honom att hämta upp miljöfarligt skrot som dumpats i vattnet. Nu ser de allt fler elsparkcyklar på botten av Mälaren. ”Man blir faktiskt jävligt förbannad”.

Normalt sett letade Johansson och hans volontärer efter giftiga gamla blybatterier från båtar. Men nu blir det mer och mer elsparkcyklar. Till SvD säger han att 90 sådana har dragits upp bara längs Strandvägen sedan årsskiftet.

– Det är inte alls bra, och man blir faktiskt jävligt förbannad. Man hoppas folk slutar kasta dem i vattnet. Men det är också under all kritik att staden inte från början ställde krav på företagen kring detta, säger han till tidningen.

Började 2018

Det började sommaren 2018 när Voi lanserade sin elsparkcykeltjänst. Sedan dess har ett tiotal aktörer etablerat sig i Stockholm. Cyklarna, som hämtas upp och parkeras var som helst inne i stan, kräver inget tillstånd och företagen behöver inga avtal med kommunen, till skillnad från de ”foodtrucks” som också blivit populära på senare tid.

Dessutom har Stockholms stad i dagsläget inga möjligheter att ge order, enligt Johan Sundman, projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad.

En av volontärdykarna, Lars Frick, menar att det är ”helt proppat” med elscootrar i vatten i Stockholm.

– De utnyttjar det offentliga rummet, men tar inte sitt ansvar, säger han.

Voi meddelar att de har tre heltidsanställda som samlar in saknade elsparkcyklar samt har en nollvision för slängda cyklar.

Tveksam miljönytta

SvD skriver att det ”helt klart” är mer miljövänligt att åka runt på dem istället för i bensinbil. Flera rapporter på senare tid menar dock att miljönyttan kan ifrågasättas.

Mestmotor rapporterar om en rapport från USA som gjort en livscykelanalys, från tillverkning och användning fram till att elsparkcykeln skrotas. Den stora miljöpåverkan kommer från de bilar som samlar upp och placerar ut elcyklarna varje dag. Det stod för 43 procent av dess miljöpåverkan. 50 procent kommer från elsparkcyklarnas tillverkning och för större vikt i och med att deras livslängd är kort.

De skriver:

Sett till transporterad personsträcka ger därför elsparkcyklarna inga imponerande siffror när det gäller miljöpåverkan. Som jämförelse blir miljöpåverkan betydligt mindre om personen hoppar på en stadsbuss istället (som är relativt välfylld), även om den drivs med en konventionell dieselmotor.

Dock menar många att det inte finns tillräcklig data för att analysera det hela fullt ut, eftersom företagen hemlighåller deras statistik då de ser den som affärsinformation.

Enligt SR är det endast bättre för miljön om elcyklarna ersätter en bilresa, men det sker bara i två procent av fallen.

Enligt flera nyligen publicerade studier är det i princip bara när en bilresa ersätts som det blir en miljövinst. Men när Ekot frågat 100 elsparkcykelåkare är det bara 2 av 100 som åker elsparkcykel istället för bil.