Twitter förbjuder ”vilseledande” reklam på temat klimatförändringar. Man får alltså inte längre publicera en annons på Twitter om innehållet går emot världsledarnas åsikt kring klimatförändringar.

Det var på fredagen som ”Earth day” ägde rum och flera kända företag och makthavare uttalade sig på temat klimat. Twitter passade på att annonsera ett nytt förbud, rapporterar CNN.

Vi anser att klimatförnekelse [sic] inte bör kunna dra in pengar på Twitter, och att missvisande annonser inte ska förringa viktiga samtal om klimatkrisen”, skrev Twitters hållbarhetschef Casey Junod i ett blogginlägg.

LÄS ÄVEN: Här är klimatextremisterna som begärdes häktade – men släpptes

Strandhäll hejar på

I ett inlägg på Twitter delar klimatminister Annika Strandhäll (S) en skärmdump. Där framgår vad det nya förbudet innebär; man får inte ifrågasätta rådande klimatalarmistiska uppfattning om man vill annonsera på plattformen. Detta trots att ingen helt säkert vet hur klimatet faktiskt kommer att utvecklas i framtiden och många frågetecken och invändningar finns, även från vetenskapligt håll.

”Bra! TWITTER STOPPAR KLIMATFÖRNEKANDE REKLAM”, skriver Strandhäll.

Flera twittrare har ifrågasatt ministern. En person ger ett exempel på tidigare förbud av konsensusbrytande teorier som senare visat sig stämma.

Strandhäll har emellertid valt att inte svara på den frågan.

LÄS ÄVEN: Rickard, 48, leder klimatkamp i Stockholm – ex-flickvän berättar: ”Han hotade krossa mitt huvud”