Det var år 2017 som Umeå kommun rev det existerande huset på platsen och påbörjade bygget av “cykelhuben”. Cykelparkeringen stod klar i september 2018 till en kostnad på 11 miljoner kronor, två miljoner mer än planerat. Men nu visar det sig att det dyra cykelstället ska rivas om bara några år.

Istället ska ett parkeringshus för bilar byggas på platsen samt kontor och bostäder. Detta enligt ett beslut i kommunen så långt tillbaka i tiden som 1984, rapporterar Västerbottenkuriren (27 dec 2018).

Cykelstället är ett varmt garage med en lådcykelpool och servicestation på utsidan med verktyg som passar de flesta cyklar, enligt tekniska nämndens ordförande Lena Karlsson Engman, som svarade på kritiken från Johan Gustafsson, Slöseriombudsman hos Skattebetalarna.

I debattartikleln (VK, 23 oktober 2018) skrev Gustafsson:

Det nya cykelstället på Kungsgatan rymmer 120 cyklar och 26 lådcyklar, men då är 24 platser i ett inglasat och uppvärmt garage där man för 50 kronor i månaden kan hyra en plats. Det gör det inte till en bättre investering, för även om man räknar bort räntekostnaderna kommer det att ta över 600 år innan cykelstället är betalt med hyresintäkterna.

De nio miljoner som cykelstället har kostat är pengar som hade kunnat göra större nytta i skolan, äldreomsorgen eller varför inte i skattebetalarnas egna fickor.

På frågan varför parkeringshuset inte byggdes direkt svarar byggnadsnämndens ordförande Mikael Berglund (S) att de sett det som “omöjligt” att bygga in- och utfarter på nuvarande väg utan menar att de var tvungna att vänta på att Västra länken, som kommer avlasta Västra esplanaden, blir färdigställd.

Det nya parkeringshuset väntas vara klart omkring 2023-2024 och då behöver det gamla hotellet Margareta rivas.