Enligt en rapport från ett schweiziskt försäkringsbolag är chansen för en olycka 50 procent högre ifall man färdas i en elbil. Detta har man kommit fram till efter att bland annat ha utfört egna tester.
Det är det schweiziska försäkringsbolaget Axa som gått igenom statistik för krockar med elbilar och genomfört egna krocktester med Teslabilar. Resultatet, som sajten Carup uppmärksammar, är att elbilar orsakar 50 procent fler olyckor jämfört med förbränningsbilar.
LÄS ÄVEN: Skrapade i elbilens batteripaket – kostnad: 378 000 kr
Skälet till den större sårbarheten hos elbilarna är att förarna inte klarar av den ryckiga accelerationen.
– De flesta elbilar, särskilt de kraftfulla, har ett väldigt högt vridmoment, vilket direkt märks när man trycker på gaspedalen. Detta kan därför leda till oönskad, ryckig acceleration, som föraren inte längre kan kontrollera, säger Michael Pfäffli, chef för olycksforskning vid AXA Switzerland.
Underredet svag punkt
Och när olyckan väl är ett faktum finns en svag punkt som kan orsaka batteribrand – underredet kan enligt Axa skadas vid en avåkning.
– Om batteriet skadas kan det snabbt leda till enorma bränder. Om det bara finns risk för att batteriet kan fatta eld måste fordonet hållas i en släckningsbehållare i dagar. Att vi alla fortfarande har en del att göra framgår till exempel av att det inte finns så många släckningscontainrar ännu och en del av dessa bilar måste förvaras på låsta parkeringsplatser, säger Nils Reich, direktör hos Axa.
LÄS ÄVEN: Kaos på landets laddstationer – elbilsägare får vänta i timmar
Som en konsekvens av fyndet vill Axa nu att Euro Ncap ska krocktest elbilar underifrån.
– Underredet verkar vara elbilarnas akilleshäl eftersom batteriet inte är skyddat där. Förarna bör vara medvetna om detta , säger Michael Pfäffli.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.