De världskända tre ränderna på företagets kläder och skor anses inte tillräckligt distinkta och har på onsdagen ogiltigförklarats som varumärke av EU-domstolens näst högsta instans.

För elva år sen blev utfallet ett annat då EU-domstolen dömde till Adidas förmån i en tvist som involverade bland andra H&M. Då menade man att även märken som bara har två ränder inkräktar på Adidas varumärke.

Men nu anser man alltså att varumärket saknar tillräckligt distinkt karaktär. Utfallet innebär även att ett tidigare beslut om att häva ett EU-omfattande varumärkesskydd står fast, detta efter att belgiska Shoe Branding Europe 2014 utmanade skyddet och två år senare fick rätt av EU:s varumärkesmyndighet EUIPO.

Enligt domstolen har Adidas bara presenterat bevis för sin ”förvärvade särskiljande karaktär” i fem av EU:s 28 medlemsländer och kan som varumärke därmed inte extrapoleras i hela unionens territorium.

Adidas har möjlighet att överklaga domen till högsta instans inom två månader.