Den vänsterradikala boulevardtabloiden Aftonbladets nytillträdda chefredaktör Lena K Samuelsson väljer att riva upp avgångna företrädarna Jan Helins och Sofia Olsson Olséns beslut att kategoriskt neka Sverigedemokraterna annonsutrymme i tidningen, I stället ska varje annons nagelfaras individuellt. Det rapporterar Sveriges Radio.

Jan Helin, som numera är programchef på förment opartiska SVT, fattade 2009 som chefredaktör på Aftonbladet ett beslut om att frångå de demokratiska spelreglerna i Sverige och bojkotta alla annonser från SD i Aftonbladet.

Efterträdaren Sofia Olsson Olsén, som inte blev långvarig på posten och avgick i kölvattnet av avslöjanden om profilerade medarbetares sexuella trakasserier, hann under sin korta tid vid tidningens roder fatta beslut om att bojkotten skulle bestå också inför höstens riksdagsval.

Aftonbladet, som bland annat rekryterat en kulturchef som kallar sig kommunist, har motiverat bojkotten av SD med hänvisning till partiets värderingar.

Men enligt uppgifter som Aftonbladets nya chefredaktör Lena K Samuelsson ska ha lämnat till Medierna-redaktionen på Sveriges Radio, lättar tidningen nu på censuren och kommer i stället att ta ställning till varje annons från SD individuellt.

Bedömningen ska ske i två steg. Först ska man med juridisk hjälp avgöra om SD-annonsen är laglig eller inte, och därefter ta ställning till om annonsens innehåll eller avsändaren, dvs Sverigedemokraterna, kan vara skadligt för Aftonbladets varumärke.

Beträffande varumärket kan i sammanhanget nämnas att Aftonbladet regelmässigt får bottennoteringar i de förtroendemätningar för olika aktörer i samhället som görs bland allmänheten.

Samuelsson uppger att hennes linje i motsats till sina företrädare är att ”större partier som är etablerade inom vårt demokratiska system kan komma i fråga för annonsering”. Hon uppger enligt SR också att tidningen ska vara allmänt försiktiga med valannonser. En motsvarande policy som den för SD förefaller dock inte finnas för något annat politiskt partis valannonser.

Det sades när Lena K Samuelsson tillträdde som Aftonbladets chefredaktör att hon endast skulle vikariera på posten i tre månader under Sofia Olsson Olsens kritiserade sjukskrivning. Hon har dock blivit kvar på posten efter att Olsson Olsen beslutat att inte komma tillbaka.

Personer som Samhällsnytt talat med säger att beslutet att öppna för SD-annonser sannolikt snarare handlar om pragmatism och egenintresse än om en genuin nyvaknad insikt om tidningens demokratiska ansvar – det kostar för mycket i anseende hos allmänheten och läsarna att fortsätta agera mot SD på ett sätt som av allt fler upplevs som odemokratiskt och mobbning, menar man. Andra bedömare påtalar att Aftonbladet i en verklighet med vikande annonsintäkter troligen också behöver de pengar som valannonserna inbringar.