Vid sidan av de politiska partierna bedriver också ett stort antal organisationer och andra aktörer informations- och opinionsarbete under Almedalsveckan. En del informationsmaterial har Almedalsbesökarna valt att behålla, annat har man kastat bort som ointressant. De trycksaker som dominerar bland det kastade pappersskräpet i Almedalen är de stora kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen.

Runt 50 000 vanliga besökare räknar man med har frekventerat årets upplaga av Almedalsveckan. Dessa har utgjort målgrupp för alla aktörer på plats, inte bara för talade budskap utan också för att dela ut pappersburet påverkansmaterial till.

När Visby nu ska städas efter det stora evenemangets slut är det drivor av skräp som renhållningen har att ta hand om. Företaget Håll Sverige Rent har roat sig med att kartlägga vilka som varit de mest bortkastade budskapen.

Och möjligen inte så stolta vinnare i tävlingen som omfattar 250 deltagare är de stora kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen. Resultatet ligger i linje med de förtroendemätningar som varje år görs av olika samhällsaktörer där kvällstidningarna konsekvent får bottennoteringar.

En relaterad händelse är att Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg i år också blev uppmärksammad som årets mest utskrattade medieperson i Almedalen. Detta i samband med att under en paneldebatt ha förnekat att Public Service i Sverige har en politisk slagsida åt vänster.