På onsdagen meddelar Schibsted att koncernens mediadivision, där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, kommer att behöva spara en halv miljard norska kronor. I synnerhet Aftonbladet pekas ut som problematiskt.
Schibsted News Media, där koncernens tidningar samlas, minskade vinsten med nästan 70 procent under årets första kvartal. Under samma period föll annonsintäkterna med 18 procent.
Trots de nattsvarta siffrorna heter det att läget är “tillfredsställande” från Schibsted och man framhåller att man försett läsarna med “balanserad och sann information” under pandemin.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
“Med tanke på att den enorma effekt som Covid-19-pandemin har på vardagslivet, global ekonomisk aktivitet och våra affärer är det första kvartalet tillfredsställande för vår grupp”, säger vd Kristin Skogen Lund i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Rekordstort annonsras i svenska medier 2019 – branschen skakad
“Jag skulle vilja peka på att vår nyhetsdel har spelat en väldigt stor roll under krisen genom att ge våra användare balanserad och sann information”, heter det vidare.
Sparpaket
Nu sätter koncernen in ett gigantiskt sparpaket. 500 miljoner norska kronor ska sparas till och med 2021 varav ca 100 ska sparas redan under andra halvan av 2020.
I en rapport är det Aftonbladet som särskilt pekas ut som problematiskt med minskade intäkter. Under det första kvartalet rasade annonsförsäljningen på tidningen med 25 procent – något som troligen förvärrats ytterligare i april. 50 tjänster kommer att försvinna från tidningen.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.