Aftonbladet skriver många negativa artiklar om Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch, delvis eftersom hon ”ser ut som hon gör” och därmed drar mycket klick. Det säger tidningens ledarskribent Jonna Sima.

Det är i ett poddavsnitt producerat av Bonnier news som den s-märkta ledarskribenten förklarar varför Aftonbladets ledarredaktion tidvis framstår som i det närmaste besatt av KD-ledaren.

– Det går inte att sticka under stol med att hon är väldigt bildskön. Hon är ung och hon är också slagkraftig och otroligt skicklig på sitt sätt. Det är klart att det är lite dubbelt för oss på ledarsidan på Aftonbladet, säger Jonna Sima.

– Vi är ofta kritiska till hennes politik. Samtidigt förstår vi att hon genererar mycket klick bara för att hon är den hon är och ser ut som hon gör.

”Klickmagnet” och ”hyckleri”

Jonna Sima beskriver Ebba Busch som en ”klickmagnet”, och erkänner att vissa kan uppleva det som ”hyckleri” av den socialdemokratiska tidningen agerar som de gör mot en kändiskvinna.

– Det är lite dubbelt det där, för jag upplever liknande själv ibland. Inte i samma dimensoner som hon gör, men det är inte lätt att vara ung kvinna i offentligheten, tycker den 42-åriga ledarskribenten.

Lyssna nedan: