I en lex Sarah-anmälan som skickats till Inspektionen för vård- och omsorg, Ivo, framkommer att Borås kommun brustit i hanteringen av fallet med en äldre person. Trots att åldringens hälsa försämrades gjordes inget.
I augusti i fjol skickade åldringen in en ansökan om en boendeplats som aldrig behandlades. Även när det gäller hanteringen av personens hemtjänst har kommunen brustit – då brukaren blev sämre började denne tacka nej till hemtjänstens besök och behoven blev allt svårare att möta. Trots detta följdes insatserna aldrig upp eller omprövades.
I januari avled personen.
LÄS ÄVEN: Tvingades säga upp hemtjänsten – förstod inte vad nyanlända personalen sa
– Det uppstod en ny situation där handläggaren behövde möta brukarens behov. Men handläggaren har inte gjort något, säger Viliana Markova, socialt ansvarig samordnare på vård- och äldreförvaltningen, till Borås Tidning.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Markova ligger bakom anmälan till Ivo och beskriver händelserna som allvarliga missförhållanden. Problemen inom myndighetsenheten på vård- och äldreförvaltningen ska ha varit kända länge utan att man gjort något åt saken.
Brister för rättssäkerheten
Liksom i många andra fall är det en enskild handläggare som brustit och denna gång missat den äldres ansökan.
Ifall dödsfallet är en effekt av den uteblivna handläggningen kan Markova inte svara på men hon konstaterar samtidigt att förvaltningen har saker att jobba på.
– Om man fortsätter att arbeta på det här sättet ser jag att det kan bidra till stora brister för rättssäkerheten för brukarna. Alla kan göra fel, men när man upptäcker ett fel måste man jobba med direkta åtgärder för att stoppa detta. Men detta har eskalerat, och då är det allvarligt.
LÄS ÄVEN: Hemtjänsten glömde patient i 47 dagar – hittades avliden
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.