Klagomålen kommer från The Council on American-Islamic Relations (CAIR), USA:s största muslimska organisation. På Amazon har man beslutat att ge efter och plockar bort ett drygt dussintal produkter.

Produkterna ifråga säljs av oberoende försäljare via Amazon och inkluderar bland annat dörrmattor, badmattor och andra prylar med islamiskt kalligrafi tryckt på med referenser till profeten Muhammed och Koranen. Anledningen till att just dessa produkter anses förolämpande är enligt CAIR för att ”de trampas på eller på annat sätt behandlas respektlöst av kunder”.

Dagen efter att man gått ut med uttalandet, och Amazon plockat bort produkterna ifråga samt lovat att rensa bort de man eventuellt missat, skickade man ut ett nytt uttalande. Där hyllade man internetjättens beslut och uttryckte förhoppningar om att det skickar ett meddelande till tillverkarna av produkterna om att de inte kommer tjäna pengar på ”islamofobi eller någon annan form av bigotteri”.

På Amazon bekräftar en talesperson att man tagit bort produkterna och understryker att alla försäljare måste följa sajtens riktlinjer och de som inte gör så kan få sina konton raderade.

Sedan CAIR:s uttalanden har man fått in fler klagomål om olämpliga produkter som toalettsitsar – något Ibrahim Hooper på CAIR menar gränsar till islamofobi.