Läcka dokument sajten Vice tagit del ger en inblick i den hemlighetsfulla marknaden med användares webbläsardata. Datan är värd miljoner och är väldigt detaljerad. De allra flesta användare är helt omedvetna om att deras internetvanor sparas.

Avast är en av världens mest populära antivirusmjukvaror och används av hundratals miljoner människor världen över. Försäljningen av användares data sker via dotterbolaget Jumpshot och är känsligt. I flera fall är avtalet mellan säljare och köpare konfidentiellt.

Dokumenten visar att på de datorer Avast är installerat samlas data in som Jumpshot sedan packar om till olika produkter som säljs till några av de största företagen i världen. Några av forna, nuvarande och potentiella kunder är Google, Microsoft och Pepsi.

Vissa köpare har betalat miljontals dollar för produkter som innehåller en så kallad All Clicks Feed, som spårar en användares beteende, klick och användande mellan olika webbplatser med hög precision.

100 miljoner enheter

Av Avasts mer än 435 miljoner aktiva användare ska Jumpshot ha data från mer än 100 miljoner enheter.

Avast påstår sig samla in data bara från användare som godkänt detta, men många är inte medvetna om vidareförsäljningen av datan, vilket väcker frågor om hur informerat detta medgivande är.

Förändrad insamlingsmetod

Tills nyligen samlade Avast in data genom den plugin/tillägg användare installerat i sina webbläsare, med syfte att varna för misstänkta webbplatser. Efter att detta blev känt togs tillägget bort från de stora sajterna som erbjuder plugins. Datainsamlingen ska sedan dock ha fortsatt genom antivirusmjukvaran.

Även om datan inte innehåller personlig information som namn, innehåller det ändå en mängd specifika webbläsardata och enligt experter är det möjligt att avanonymisera vissa användare.

Googlesökningar och porrsajter

I datan finns bland annat Googlesökningar, GPS-koordinater på Google Maps, specifika videoklipp på YouTube och besök på porrsajter. Det är även möjligt att utifrån datan avgöra vilket datum och tid den anonymiserade användaren besökte en porrsajt och vilka söktermer denne använde samt vilka videoklipp man spelade upp.

https://twitter.com/jumpshotinc/status/1205212763292700672

I en tweet som Jumpshot skickade ut i förra månaden lockar man nya klienter med att man spårar ”Varje sökning. Varje klick. Varje köp. På varje sajt.