I samband med politikerveckan i Almedalen skickade Konsumentverket elva anställda till Visby för att delta i arrangemanget. Enligt myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell, som Samhällsnytt har varit i kontakt med via mejl, var syftet, förutom att genomföra ett eget seminarium om vägar till hållbar konsumtion, omvärldsbevakning. Men i själva verket fyllde de anställda publikplatser på de socialdemokratiska företrädarnas tal och föreläsningar – inklusive Stefan Löfvens. Kostnaden för skattebetalarna blev över 177 tusen kronor.

Enligt Almedalens program tog Konsumentverket egna seminarium endast en timme – medan tjänstemännen stannade kvar i sammanlagt fyra dagar. Resten av tiden ägnade de sig åt ”omvärldsbevakning” enligt myndighetens GD.

”I övrigt var syftet omvärldsbevakning. Möten ägde rum med kollegor från andra myndigheter/organisationer. Generellt fokus för vår kompetenshöjning låg bl a på digitaliseringsområdet, kommunikation och hållbarhet.” skrev Cecilia Tisell i ett mejlsvar till oss.

Av intern redovisning av resan som lades ut på myndighetens intranät och som Samhällsnytt har tagit del av växer dock en annan bild fram. Konsumentverkets anställda gick istället på seminarier med en tydlig vänsterpolitisk inriktning samt agerade publik på Stefan Löfvens och andra socialdemokratiska företrädares tal. Här besöker tjänstemännen seminariet om ”kopplingen mellan ekonomi, klimat och feminism”. Den som skriver bloggen om resan för intranätet ställer sig en retorisk fråga – kan klimaträttvisa uppnås utan genusrättvisa?

Ett annat seminarium som sällskapet besökt handlade om hur man ska få en ”korrekt bild av verkligheten” beträffande flyktingar från Syrien:

Resans höjdpunkt verkar dock ha varit seminarier och tal av socialdemokratiska företrädare – däribland civilministern Ardalan Shekarabi (S):

Och programtalet av statsminister Stefan Löfven:

Enligt Konsumentverket tillbringade de elva anställda tre nätter var i Visby mitt i politikerveckan, när priserna för boende och transport brukar vara som högst. Sällskapet reste med flyg från Stockholm och bodde i en lägenhet nära Visby.

Den totala kostnaden för resan blev 177 484 kronor enligt myndigheten – detta exklusive traktamente till personalen.

Samhällsnytt har ställt en fråga till Konsumentverkets GD via mejl:

Vilken nytta anses konsumentkollektivet ha fått genom den här satsningen?

”Konsumentverket ser Almedalen som en viktig mötesplats där Konsumentverket, tillsammans med andra myndigheter och organisationer, kan hitta nya samverkansformer. Det leder i sin tur till att vikan uppfylla vårt uppdrag på ett bättre sätt, vilket gagnar konsumentkollektivet.”

Samtidigt vill Cecilia Tisell inte erkänna att besöka och fylla publikplatser på vänsterseminarier och tal av regeringsrepresentanter ingick i uppdraget till de anställda:

”Övriga seminarier vi besökte handlade främst om digitalisering, kommunikation och hållbarhet”, skriver hon till Samhällsnytt.