Nya tester från Green NCAP visar att de bästa bensinbilarna gör bättre ifrån sig än den mest sålda laddhybriden.

I Green NCAP mäts bilarnas miljö- och klimatavtryck under körning och tar inte hänsyn till utsläpp från produktions- och logistikprocesserna.

I det senaste testet har man tittat närmare på 25 bilar – bensin-, diesel- och hybridbilar samt en elbil och en vätgasbil. För första gången är också laddhybrider med i testet.

LÄS ÄVEN: STUDIE: Tesla värre för klimatet än dieselbil

Bara elbilen Volkswagen ID.3 och vätgaselektriska Hyundai Nexo fick toppoäng och fem stjärnor. Laddhybriden Toyota Prius kom på tredje plats med fyra och en halv stjärna.

De bästa bensin- och dieselbilarna, en Skoda Octavia 2.0 TDI och en Volkswagen Golf 1.5 TSI, fick bägge tre och en halv stjärna tillsammans med hybriden Toyota Yaris och laddhybriden Kia Niro – vilket är betydligt bättre för den sämst presterande bilen som visade sig vara den populära laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV.

Den hamnade längst ned i listan med bara två stjärnor.