För ett par år sen beslöt Stockholms dåvarande blågröna styre med den forna alliansen och Miljöpartiet att man skulle bredda Västerbrons gång- och cykelbanor till en kostnad av tiotals miljoner kronor. Pengarna visar sig ha varit bortkastade då en ännu mer omfattande renovering av bron ändå ska ske snart. SD var enda parti som ville vänta med att spendera miljonerna innan man visste exakt hur det skulle bli med projekten.
Då breddningarna skett var det så dåligt gjort att asfalten, som var ojämn och stenig, fick slipas ner. Dessutom skedde det i onödan då beslutet togs i december 2021 medan en utredning om en större renovering pågick. Man valde dock att inte invänta resultatet från denna innan man beslutade att bredda gång- och cykelbanorna – endast SD ville avvakta.
LÄS ÄVEN: Miljöpartiets nya språkrör: Det blir ingen ny kärnkraft i Sverige
Ett år efter beslutet kom resultatet – de yttersta delarna av bron, där gång- och cykelbanorna ligger, är i så pass dåligt skick att de inom 10-15 år måste rivas och byggas upp på nytt. Detta är något som kommer att kosta över en miljard kronor.
Då beslutet klubbades igenom var Daniel Helldén, Miljöpartiets nya manliga språkrör, trafikborgarråd. Då påstod han att Västerbron var i bättre skick än man trott och att en mer omfattande renovering kunde vänta upp till 30 år.
Ångrar inget
Trots det som nu framkommit ser inte Helldén pengarna som bortkastade.
– Även 15 år är ganska lång tid, i den bemärkelsen att vi får bra cykelflöden som Stockholm behöver nu. Jag ser det inte som bortkastade pengar, säger han till Mitt i.
Minskat antal körfält
På Västerbron skedde breddningen inte på bekostnad av bilarnas framkomlighet, körfälten smalnades bara av något. Men då man gjorde samma slags breddning på Skanstullsbron togs ett körfält för bilar bort helt, vilket kraftigt försämrat framkomligheten.
”Biltrafiken bedöms inte behöva två körfält över hela brons sträckning”, skrev Stockholms stad efter beslutet i juni 2022.
– Enligt de beräkningar som finns behövs inte två körfält. Det kan uppfattas som att det blir mer köer, men det handlar om att bilarna hamnar längre upp på bron. Det blir en kö, i stället för två, sa Daniel Helldén till Mitt i.
2014 gjordes samma sak på Skanstullsbron i andra riktningen.
LÄS ÄVEN: Miljöpartiet sätter stopp för cruising i Stockholm
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.