Ölen Bud Light säljs nu billigare än vatten på vissa platser i USA efter sjunkande försäljning. Detta efter varumärkets uppmärksammade reklamkampanj med transaktivisten Dylan Mulvaney.

USA:s tidigare mest sålda bryggdryck har nu minskat med nästan 50 procent jämfört med försäljningssiffrorna för ett år sedan. Varumärket har förlorat över 20 miljarder dollar, omkring 200 miljarder kronor, sedan företaget skapade en massiv våg av kontroverser på grund av sitt partnerskap med transinfluencern Mulvaney i början av april.

– Just nu är det billigare än några av de lådor med vatten som vi säljer på baksidan, säger Andy Wagner, chef för Glenn Miller’s Beer & Soda Warehouse i Pennsylvania till New York Times.

Wagner tillade att den minskade försäljningen inte kan tillskrivas en allmän brist på intresse för att dricka öl bland amerikanska konsumenter.

Kraftigt nedsatta

Exempelvis säljs lådor med Miller Lite för 24,99 dollar – långt mer än de kraftigt nedsatta 8,99 dollar som lådor med Bud Light nu säljs för.

– Jag har sett långvariga Bud Light-kunder prova andra ölsorter. Om de hittar något de gillar är det inte säkert att de kommer tillbaka. Det är inte så att de har slutat dricka öl. De har bara slutat köpa Bud Light, säger Wagner.

Wagner framförde även att de viktigaste ”barreglerna” inom ölbranschen är att inte bli politisk över huvud taget. ”Ingen politik, ingen religion”, sa han. 

Försäljningen av Bud Light fortsätter att sjunka och föll med nästan 30 procent förra veckan – varumärkets värsta 7-dagarsperiod sedan kontroversen började, och situationen verkade bli allt mer allvarlig inför helgen den 4 juli, USA:s nationaldag.

Alla bojkottar

Förutom den betydande andelen av öldrickare som har valt att bojkotta Bud Light på grund av dess partnerskap med transpersonen Dylan Mulvaney, har medlemmar av HBTQ-rörelsen också backat bort från varumärket på grund av dess uppenbara brist på stöd för influencern i kölvattnet av skandalen.

Förra veckan kritiserade Mulvaney varumärket för att inte ha hört av sig efter motreaktionen.

– Jag väntade på att varumärket skulle höra av sig till mig, men det gjorde de aldrig, sa Mulvaney i en video.

– Att ett företag anställer en transperson och sedan inte offentligt står upp för dem är enligt min mening värre än att inte anställa en transperson alls, eftersom det ger kunderna tillåtelse att vara så transfobiska och hatiska som de vill, klagade han.

Vissa gaybarer har också beslutat att bojkotta ölsorten på grund av dess uppenbara brist på stöd för Mulvaney och transrörelsen.

Kostar jobb

Den enorma nedgången i försäljningen av Bud Light påverkar också amerikaners jobb över hela landet. Ett företag som tillverkar glasflaskor tvingades nyligen stänga två av sina anläggningar och säga upp 650 anställda.

Ardagh Group, en av världens största glasproducenter, meddelade förra veckan att de skulle stänga sina anläggningar i Wilson, North Carolina, och Simsboro, Louisiana, den 17 juli. Anläggningen i Wilson sysselsatte nästan 400 personer och anläggningen i Simsboro 245 personer – alla dessa är nu arbetslösa.

Företaget angav ingen anledning till stängningarna i sitt uttalande, utan sa bara att det var en del av ett ”flerårigt prestandaoptimeringsprogram”.

Men en undersökning av WRAL visade att Ardagh tvingades stänga fabrikerna på grund av minskad försäljning av Bud Light – en av dess största entreprenörer.

Arbetare vid både North Carolina och Louisiana tappningsanläggningar har sagt att de har mött minskad produktion sedan Mulvaneys kampanj publicerades online i början av april.

Båda anläggningarna tvingades stänga ned några av sina maskiner på grund av den minskade efterfrågan, som ”naturligtvis pekade mot Bud Light-situationen”, framförde James Munhall, en maskinreparationsmekaniker, till WRAL.

Den 18 maj, enligt ett internt PM som nyhetsstationen tagit del av, sa företagsledningen att de skulle stänga de två fabrikerna ”på grund av långsam försäljning hos Anheuser-InBev”, moderbolaget till Budweiser och Bud Light.

Anställda med lång erfarenhet förklarade att huvuddelen av deras verksamhet bestod i att tillverka flaskor för Budweiser och Bud Light.

De berättade att vid ett möte på fabriken i North Carolina förra veckan berättade chefen att bojkotten tvingade dem att stänga ner.

– Eftersom Budweiser inte längre säljer flaskan behövde de inte längre vår produkt, sa David Williams, en maskinreparationsmekaniker, till WRAL.

Säger sig stå fast

I samband med att den mardrömslika historien om Bud Light fortsätter att utvecklas har företaget släppt ett uttalande där man säger att man står fast vid de program och partnerskap som man har skapat med HBTQ+-rörelsen.

I uttalandet står det att läsa, ”Våra anställdas och våra partners integritet och säkerhet är alltid vår högsta prioritet. När vi går vidare kommer vi att fokusera på det vi gör bäst – att brygga bra öl för alla och förtjäna vår plats i ögonblick som är viktiga för våra konsumenter.”

Det kom bara några dagar efter att VD Brendan Whitworth fick kritik för att han vägrade utesluta om företaget skulle samarbeta med Mulvaney igen – och undvek att svara på hur mycket marknadsföringsblundern hade kostat Bud Light.

När Whitworth talade med CBS Mornings fick han frågan om han skulle skicka en burk till Mulvaney, med tanke på den tidvattenvåg av motreaktioner som det utlöste. 

Men istället för att ge ett definitivt svar, inledde VD:n istället ett förrepeterat tal om den ”sociala konversation” som kampanjen orsakade. 

Whitworth tillade att de ”måste förstå konsumenten på djupet” och ”uppskatta” vad de vill ha från varumärket. Chefen kritiserades därefter på sociala medier för att ha gjort ett ”bedrövligt jobb”.

Många hänvisar nu till talesättet ”Go woke, go broke”, vilket återigen visat sig stämma.

LÄS ÄVEN: Adidas baddräktsmodell: transvestit med hår på bröstet