Samnytt har granskat den högerliberala tidningens ekonomi och kommit fram till att Bulletin är på väg mot konkurs – och det snart. Det är kanske detta som är den verkliga anledningen till irritationen och konflikterna på tidningen.

En dryg vecka efter lanseringen har Bulletin gått ut på Twitter med information om att tidningen har fått 4 200 prenumeranter och samlat in drygt 3,9 miljoner i intäkter.

Efter ytterligare tre veckor meddelade tidningen att antalet prenumeranter har nått sju tusen.

Det kan låta som ett stabilt inflöde som skulle trygga den högerliberala tidningens fortsatta existens men när man tar en närmare titt på siffrorna växer en annan bild fram.

Intäkter på mindre än en miljon per månad

Prenumerationer på Bulletin delas upp i så kallade Standard-prenumerationer – som kostar 500 kronor per halvår och ger tillgång till material bakom betalvägg – och Plus-prenumerationer – som dessutom ger tillgång till podden och seminarier och kostar 1 000 kronor.

Bulletin saknar betalvägg i nuläget vilket förklaras med oförutsedda tekniska problem enligt Samnytts tidigare reportage. Det senaste avsnittet av Radio Bulletin släpptes den 19 februari. Därmed får prenumerationerna betraktas som rena donationer eftersom läsarna inte får något mervärde tillbaka för sina pengar.

Om vi ska lita på Bulletins egna uppgifter om antalet prenumeranter och om vi antar att i bästa fall blev uppdelningen mellan Standard- och Plus-prenumerationer 50/50 – vilket är ett generöst antagande – ligger Bulletins intäkter på 875 tusen kronor per månad. Man får den här summan genom att multiplicera hälften av prenumerationerna på 500 kronor och hälften på 1000 kronor, för att sedan dividera med 6 månader.

Lägger minst två miljoner på löner – varje månad

I de läckta inspelningarna från ett internt möte på Bulletin som statsradion publicerade förra veckan hörs företagets vd Pontus Tholin säga upprört att Bulletin inte kommer att kunna gå runt med 25 anställda och 5 frilansare på reguljär basis – alla med löner på över 50 tusen kronor.

Om vi antar att alla 30 personer ligger på exakt 50 tusen kronor får Bulletin betala ytterligare drygt 16 tusen kronor per anställd i arbetsgivaravgifter enligt denna uträknare.

Totalt blir det en kostnadspost på nästan två miljoner kronor – varje månad. I själva verket lär det vara ännu högre eftersom det är osannolikt att alla har exakt samma lön. Troligen har chefer betydligt högre löner. Till detta kommer kostnader som inte är lönerelaterade.

Bulletin är alltså ett företag som blöder pengar med en hastighet på över en miljon kronor per månad.

Eftersom prenumerationer betalas som en klumpsumma på förhand och inte löpande varje månad har Bulletin införskaffat sig en startkapital på drygt 5 miljoner kronor den första månaden. Om tidningen samtidigt måste betala två miljoner i löner varje månad blir det uppenbart att i mitten av mars har de här pengarna tagit slut. Numera äter redaktionen upp det kapital som investerarna har satsat i Bulletin – 8 miljoner kronor enligt en tidigare uppgift. Det är kanske mot denna bakgrund den senaste tidens turbulens på Bulletin bör ses.

Bulletins trafik ska ha sjunkit efter första veckan

Under lanseringsveckan när intresset var högt meddelade Bulletin att de fick 310 tusen unika besökare – vilket i och för sig är lägre än en genomsnittlig vecka på Samnytt. Och det är långt ifrån säkert att denna trafik kommer att hålla i sig enligt Samnytts marknadsansvarig Patrik Nilsson:

– Bulletin började med att marknadsföra en produkt innan den ens existerade, man skapar alltså ett starkt intresse och höga förväntningar innan man ens byggt upp organisationen. Deras initiala trafik är sannolikt ett resultat av det medieutrymme man fick i etablerad media i kombination med välkända profilers sociala nätverk, det är med andra ord inte uppsökande läsare som besöker, utan individer som vill se vad “det nya snacket handlar om” så att säga.

Enligt din bedömning – hur mycket tjänar Bulletin på reklam?

– Väldigt lite om ens något skulle jag säga, men det är nog medvetet då deras affärsmodell uppenbarligen går ut på att skapa ett starkt intresse initialt för att snabbt konvertera läsare till betalande prenumeranter, en modell som säkert funkar i några månader innan avhoppen börjar då man betalar för en icke-färdig produkt. För att tjäna något på reklam behöver man mycket trafik som växt organiskt under en längre tid.

Som jag förklarade blöder företaget pengar varje månad – är det en hållbar modell tycker du? Kan det hända att det blir betydligt fler prenumeranter längre fram?

– Nej det är inte hållbart, utan investerare skulle man inte överleva sitt första kvartal. Jag tror man “hoppas” på att få upp antalet prenumeranter då man som sagt verkar tro att det inte finns några andra aktörer på den sidan av branschen utan Bulletin är enda alternativet.

– Jag tror man gjorde en felbedömning i att det finns ett stort hål i marknaden till höger då man helt missar att alternativmedia redan kombinerat håller denna position, konkurrensen med andra är stark för en ny aktör.

Om Bulletin inte imploderar på grund av konflikter inom en snar framtid står tidningen inför stora ekonomiska problem. Bulletin kommer att behöva låta en del av sin personalstyrka gå – eller gå i konkurs helt. Det är oklart på vilket sätt tidningen ska uppfylla åtaganden för sina prenumeranter framgent.

Samnytt har sökt Ivar Arpi och Tino Sanandaji med frågor om tidningens ekonomi, men de har valt att inte svara på våra frågor.