Nyligen lanserade hamburgerkedjan växtbaserade produkter på menyn och nu tar man nästa steg genom att enbart sälja växtbaserad mat.

Det är Burger Kings befintliga restaurang vid Medborgarplatsen i Stockholm som man nu omvandlar till att enbart sälja växtbaserad mat under en månads tid med start den 8 mars.

Enligt företaget är restaurangen ett test inför framtiden och dagarna innan kommer man att ha en utförsäljning på de köttbaserade produkterna.

LÄS ÄVEN: Kött kan BANNLYSAS från konferenser efter MP:s krav

I ett pressmeddelande försäkrar man att produkterna är ”utvecklade för att smaka och se ut som animaliskt kött”.

– Vi är glada att kunna introducera vår växtbaserade restaurang för våra gäster. Det är en god möjlighet för oss att testa produkter som ännu inte är en del av vår traditionella meny. Testet kommer ligga till grund för vår vidare produktutveckling och innovation. Förhoppningsvis kommer våra gäster att välkomna konceptet och stötta oss på vår framtida växtbaserade resa, säger Mads Billkvam, Country Manager på Burger King Sverige.

Enligt Billkvam påminner produkterna smakmässigt väldigt mycket om Burger Kings originalprodukter.

– Efter framgångsrika växtbaserade Burger King pop up-restauranger i flera länder, inklusive Schweiz, Österrike och senast Costa Rica, är vi mycket glada över att kunna öppna en växtbaserad Burger King®-restaurang i Sverige. Vårt mål är att positionera Burger King som ledare och go-to för den mest välsmakande växtbaserade maten i fastfood-branschen, säger Carlos Zapata, Chief Marketing Officer för Burger King® EMEA.

LÄS ÄVEN: FN uppmanade att äta insekter – serverar kött på egna klimatkonferensen