Flera företag har inlett betalda samarbeten med den 28-åriga radikala muslimska Stockholmskvinna som Samnytt uppmärksammade förra veckan. Bland annat Babyworld och Reirei betalar pengar för att få synas på kvinnans Instagramsida.
– Har du synpunkter på det eller? säger Monica Landberg, vd för Reirei, apropå salafistsamarbetet.

”Stilren och SÅ enkel att fälla ihop/ner. Jag menar snälla, kolla sista videon? Wow!”

Så låter det när den 28-åriga kvinnan, som kallar sig ”aishaummharun” på Instagram, recenserar en barnvagn. Recensionen är betald av Reirei, en svensk distributör av barnvagnar, bärselar och relaterade produkter. Företaget omsätter omkring 100 miljoner kronor per år.

LÄS ÄVEN: ”ÄLSKAR!!!!!”: Löfvens influencer hyllar islamistisk make over

Ett annat företag som betalat för att synas på 28-åringens Instagramsida är Babyworld. Babyworld har, förutom en webbshop, tio fysiska butiker runt om i Sverige och har haft en stark tillväxt de senaste åren. Förra året omsatte Babyworld drygt 160 miljoner kronor – tre gånger så mycket som för tre år sedan.

Faksimil
Faksimil

Salafistsympatisör

Den 28-åriga kvinnan och hennes man ingår i en radikalmuslimsk krets i Stockholm. Hennes man, som har utländsk bakgrund, har flera gånger delat inlägg och uttalanden i sociala medier från imamen Moosa Assal. Sveriges Radio skrev för fyra år sedan att Moosa Assal ”anses stå för en salafistisk inriktning av Islam”.

Salafismen är en bokstavstrogen inriktning av sunni-islam där man strävar efter att gå tillbaka till sina förfäders tolkning av islam som tillämpades på 600-talet och anses vara den enda riktiga och sanna. Inriktningen brukar starkt förknippas med våldsbejakande islamism och terrorism.

Förra månaden publicerade sajten Doku tillsammans med Expressen en längre artikel med tidigare salafisten och terrorsympatisören Anas Khalifa. I artikeln berättar Khalifa att han idag tar avstånd ifrån sina tidigare åsikter. Han kallar i intervjun salafismen för ”cancer”.

– Inom den muslimska communityn finns denna cancer. Överallt. Speciellt online, säger han i intervjun.

Khalifas avståndstagande från salafism har emellertid väckt starka reaktioner bland andra salafister. På hans Instagramsida är det bland annat en person som skrivit ett flertal inlägg där han attackerar Khalifa – och försvarar salafism.

”är det okej enligt dig att smutsa ner namnet av salafiyyah? Det är inget extremt eller dåligt utan det är al islam och inget annat”, skriver personen och menar att alla muslimer måsta följa den salafistiska läran.

Inläggen till försvar för salafism har gillats av den 28-åriga kvinnan, som kallar sig ”aishaummharun”.

Faksimil

”Har du synpunkter på det?”

Samnytt har pratat med Monica Landberg, vd för Reirei, apropå deras sponsring av den 28-åriga salafistsympatisören. Landberg säger att det inte är hon som har hand om företagets sociala medier-kampanjer.

– Det är inte jag som har hand om det, så jag kan inte på rak arm säga att jag vet alla samarbeten. Var det något speciellt du undrade över? säger hon, syftandes på samarbetet med ”aishaummharun”.

Det är kanske många som reagerar på att hon är en muslimsk konvertit, en salafist som knappt visar ögonen, och det kan man ju ha synpunkter på? Att ni väljer att samarbeta med en sådan person i sociala medier?

– Har du synpunkter på det eller?

Jag frågar hur ni har tänkt där? Har ni valt att samarbeta med henne och hur ser ni på samarbetet?

– Jag vet inte riktigt på rak arm, säger Monica Landberg och ber oss skicka våra frågor via mejl.

Landberg har inte återkommit med svar på våra frågor.

Samnytt har även kontaktat Babyworld, som inte heller svarat.