Enligt en sammanställning som medieanalysföretaget Retriever gjort handlade 72 procent av alla artiklar om Sverige i internationell press under mars, april och maj om den svenska coronastrategin.

Under samma period förra året var det saker som skid-VM, ishockey-VM och Eurovision Song Contest som dominerade rapporteringen från Sverige. I år är det annorlunda.

Senast på söndagen rapporterar Bloomberg om statsepidemiolog Anders Tegnell som enträget hävdar att omvärlden fortfarande inte förstått den svenska strategin. Samtidigt registrerades förra veckan det högsta antalet smittade hittills i Sverige.

LÄS ÄVEN: Den nya Sverigebilden efter coronaviruset: ’Pariastat’

– Corona är verkligen det som sätter Sverigebilden just nu, säger Sofia Cottman, medieanalytiker på Retriever, till TT.

Enligt Sofia Bard, chef för enheten för Sverigebildsanalys på Svenska institutet, kom vändningen den 23 mars efter en artikel i brittiska The Guardian där den svenska strategin ifrågasattes.

I slutet av maj kom nästa stöt då universitetet i Oxford publicerade statistik som visade att Sverige under en period haft flest dödsfall i covid-19 per capita i Europa.

Negativa omdömen

– För första gången fick vi göra bedömningen att det skrevs negativt om Sverige och inte neutralt som vi hade sett tidigare, säger Sofia Bard.

LÄS ÄVEN: Devalverad Sverigebild slår hårt mot affärer med andra länder

Enligt Bard är man förvånade över det stora intresset.

– När vi tittar på volymer är det inte så att det skrivs mer om Sverige den här våren, men vi gör ändå bedömningen att man skriver mycket djupare om Sverige. Det är fler artiklar i stora internationella nyhetsmedier, säger Sofia Bard.