Associated Newspapers, som äger den brittiska tidningen Daily Mail med tillhörande webbplats MailOnline, anser att Google har för stor kontroll över nätannonsering och nedgradering av länkar till deras nyheter medan man favoriserar andra källor.

Enligt Associated Newspapers “straffar” Google utgivare i sin ranking om de inte säljer tillräckligt med annonsplats på sin webbplats. Farhågorna kring Googles hantering uppstod efter att man bedömt att tidningens bevakning av det brittiska kungahuset 2021 dämpats i sökresultat.

Exempelvis hävdar man att britter som söker efter programledaren Piers Morgans kommentarer om Meghan Markle hade en större sannolikhet att få upp artiklar från mindre nyhetsförmedlare. Detta trots att Daily Mail skrivit flera artiklar om dagen om Morgans kommentarer samtidigt som man värvade honom som kolumnist.

Enligt Daily Mail skedde “bestraffningen” efter att man använt sig en av annonsteknik som låtit dem dirigera om annonstrafik från Google till andra nätverk som betalar bättre.

På Google tillbakavisar man anklagelserna och hävdar att de är helt felaktiga och grundlösa.