Diskussioner har pågått i månader om vansinneskörningarna på Strandvägen i Stockholm. Inte sällan handlar det om unga med rötter i ett annat land som flashar med sina bilar. Men medan de styrande i Sverige tror sig lösa problemen genom att bygga farthinder, vilket straffar de laglydiga genom att försvåra för alla bilägare, väljer danskarna istället att göra tvärtom. Det skriver Mads Lundgaard, statsvetare och ersättare för Sverigedemokraterna i Stockholms kommunfullmäktige.

Bara på senare tid har otryggheten runt exklusiva Strandvägen uppmärksammats i lokalmedia. Det handlar om ungdomsgäng som hänger och har ”streetrace”, det vill säga vansinneskörningar mitt i stan. De lokala politikerna gör så gott de kan men det är i grunden en polisiär fråga. Staden är dock så nerlusat av rån, knivskärningar och skottlossningar att de inte hinner. Utöver det gör ju lagstiftarna allt som står i deras makt för att försvåra polisens arbete.

Trafikkontoret beställde år 2019 mätningar av hastigheterna på Strandvägen. I stort alla var laglydiga. I Sverige och Danmark har vi bland de lägsta antal döda i trafiken per capita i världen. Det är svårt att komma lägre. Farthinder och annan kollektiv bestraffning kommer bara att försämra framkomligheten ordentligt för vanligt folk.

Danskarna har som jag förstått det, utan att själv tagit del av arbetet bakom lagen, analyserat sina dödsolyckor och kommit fram till att det är ett fåtal som väljer att köra farligt i trafiken, det vill säga mycket för fort i tätort eller inte bryr sig om trafikreglerna. Detta sker antingen på grund av droger, alkohol eller av ren respektlöshet. Dessa personer bedöms vara utanför pedagogisk räckvidd där kampanjer, information eller utbildning inte biter på dem.

”Tar bilen oavsett dess värde”

Från den första mars i år 2021 trädde en ny lag i kraft i Danmark där polisen helt sonika tar din bil oavsett vad den kostar om ägaren eller någon annan kör vad danskarna definierar som ”vansinneskörning”. Målet är helt enkelt att få bort de som orsakar döden på danska vägar, vilket även väntas ha en preventiv effekt.

Om du kör på ett sätt som kan; vålla kroppsskada, har 2,0 promille i blodet, kör i dubbla hastighetsgränsen eller kör i över 200 km/h blir du av med bilen du kör i – oavsett vad den kostat och du får den inte tillbaka. De bryr sig inte heller om vem som äger den. Lånar ägaren ut bilen är det ägarens ansvar. Begår någon ett brott i den så tas bilen oavsett om ägaren körde den eller ej.

Med de regler som gäller i Danmark kunde polisen i Sverige helt enkelt ha tagit bilarna ifrån buset och sålt dem, oavsett ägare. Pengar i statskassan. Klart!

Lagen trädde i kraft 1/3 2021 och 166 har åkt dit. En man i mitt lokalområde där jag växte upp blev av med sin Porsche. Han körde 107 på en 50-väg. Den senaste var en kille i Köpenhamn som körde 108 på en 50-väg, i hans flickväns bil. Relativt ny kostade den henne 250 000 kronor. Men polisen tog bilen, sålde den och pengarna gick in i statskassan. Beslutet överklagades men domstolen fastställde beslutet att beslagta bilen.

”Helt olika ingångsvärden”

Man kan tycka vad man vill om danskarnas drastiska tilltag man samtidigt kan vi konstatera att danska (S)-regeringen har ett helt annat ingångsvärde än den svenska gällande straff. Det påminner om deras gänglagstiftning. Danskarna pressar vad som är rimligt i ett rättssamhälle till gränsen för att komma åt problemen – vi gör tvärtom.

När jag berättar för bekanta i Sverige om lagen om ”vansinnesbilism” tror de mig inte ens. Att bli av med bilen utan att få tillbaka den ska erkännas är långtgående. Men det är enkelt att undvika: kör inte i dubbla hastigheten. Ha inte 2,0 promille i blodet. Kör inte hänsynslöst som riskerar kroppsskador på andra människor.

Danskarna har en kultur där ansvaret för dina handlingar ligger på dig. Det är kulturellt betingat och tyvärr något som saknas i Sverige. En likande lag skulle därför aldrig kunna komma till här. Då är det enklare att regeringen bestämmer att sänka hastigheten från 90 till 80 på öde landsvägar och polisen jagar svensson som kör 5 kilometer i timmen för snabbt, vilket uppmärksammades nyligen.

Att det ingen ger någon effekt utan enbart kostnader och längre restider är sekundärt. Att straffa Svensson är regeringens paradgren och Svensson verkar gilla det.

Ta gängens bilar istället för att försvåra framkomligheten för oss stockholmare? Ja tack. En positiv följdeffekt vore att problemet med bilmålvakter löses: polisen tar bilen och de får den inte tillbaka oavsett vem som står som ägare.

Mads Lundgaard
Statsvetare och ersättare för Sverigedemokraterna i Stockholms kommunfullmäktige