Brittiska flygbolaget Easyjet genomför nu sina planer för att bli världens första stora flygbolag som verkar med netto noll koldioxid i sitt flygnät, sade lågprisföretaget på tisdagen. Detta efter ett tufft 2019. I praktiken innebär detta höjda avgifter – som passagerarna kommer tvingas betala med omedelbar verkan.

Koldioxidskompensationen kommer att kosta cirka 25 miljoner pund (312 miljoner kronor) per år, och företaget säger att klimatprogrammet sätts i verket omedelbart, rapporterar Reuters.

Flygbolagen har fått ökad press på sig för att minska utsläppen med anledning av den växande flygskamsrörelsen som bildades i Easyjet-chefen Johan Lundgrens hemland. Sverige.

– Människor letar alltmer efter företag som reducerar sin miljöpåverkan, och detta är ett mellansteg, säger Lundgren till reportrar.

British Airways ägare IAG har sagt att de kommer att kompensera sina inrikesflyg. Internationella flygbolag räknar gemensamt med en global utjämningsplan för koldioxidutsläpp från luftresor under 2020.

”Det är en bra deal för kunderna”

Easyjets nya system sträcker sig dock längre än till klimatkompensation och minskning av kol för internationell luftfart (CORSIA). Lundgren menar att Easyjets koldioxidplan med netto noll är mer kostnadseffektivt än om passagerarna själva kompenserar sina flyg individuellt.

– Det är en bra deal för kunderna… Vi tar på oss den här kostnaden och vi får mer ut av detta på grund av omfattningen vi gör, sade Lundgren.

Detta innebär att kostnaden för klimatkompensationen kommer adderas på samtliga resenärers biljettpris. I praktiken tvingar detta kunderna att med sina plånböcker klimatkompensera för sina flygresor – oavsett vad de själva tycker om det.