Veckans snöväder orsakade kaos i trafiken i flera delar av landet, särskilt i sydväst. Framförallt uppstod problem med elbilar, många laddade ur i kylan och blev stående längs vägarna.

Lite snö och kyla visade sig vara övermäktigt för många elbilar. På sina håll stod trafiken stilla i hela tolv timmar på grund av olyckor. När trafiken väl kunde rulla igång blev dock många elbilar stående kvar, något som Samnytt tidigare uppmärksammade.

Elbilarna laddade helt enkelt ur i kylan, all kraft gick åt till att värma kupén och hålla igång belysningen. Bilbärgarna fick därför mycket att göra på kort tid. Det var många elbilar som behövde bogseras bort för att göra vägarna framkomliga igen.

– Vi försökte skynda oss dit så fort som möjligt för att hjälpa dem. De har ju ingen värme kvar i bilarna, så de får hoppa in i bärgningsbilen och värma upp sig, säger Tobias Levin, stationsägare för bärgningsbolaget Assistancekåren i Helsingborg och Landskrona.

LÄS ÄVEN: Dyrare köra elbil än bensinbil med rekordhöga elpriser

Ingen reservdunk till elbilen

Tobias säger att detta är ett nytt fenomen som inte märkts av tidigare. I och med att antalet elbilar i trafiken ökat kraftigt under det senaste året märks nu problemen med dem och dess ännu omogna teknik allt tydligare, menar han.

– Det är ju inte förrän nu i riktig kyla som man märker bekymmerna med den här nya tekniken. Man kan ju inte åka ut och fylla på nytt bränsle och ge dem starthjälp, utan de behöver bärgas från platsen, konstaterar han.

LÄS ÄVEN: Elbilar passar inte i Norden – tappar upp till 46% räckvidd vintertid

Trafikverket vill se lösningar från elbilsbranschen

Enligt vad Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger framstår det som en nyhet att elbilarna snabbt laddar ur i kyla. ”Det är egentligen en ny erfarenhet som vi har”, säger han. Han menar att vädret inte varit särskit ”tufft” sedan elbilarnas intåg. Presschefen föreslår i SR att elbilbranschen åtgärdar problemen.

– Elbilstillverkarna måste hitta någon typ av lösning, någon snabbladdare eller att man kan byta något batteri eller vad det nu kan vara. Så att man åtminstone kan komma någon mil till och nå en laddstation någonstans, säger han.

Noteras kan att termometern inte ens visade tvåsiffrigt minus under veckans elbilskaos. Ett norskt test som Samnytt uppmärksammade i februari i år konstaterade att elbilar tappar nästan halva den uppgivna räckvidden i nordisk vinterkyla.