Nyligen stod stora delar av Östnorge stilla då snön vräkte ned och skapade trafikkaos. Bakom kaoset och frustrationen finns flera plogbilschaufförer som varit minst lika frustrerade då de behöver spendera mer tid på att ladda sina maskiner än att använda dem ute på vägarna.

De nya kraven på maskiner, fordon och liknande är kopplade till Norges nationella klimatplan. Denna innefattar bland annat krav på att kommuner ska köpa nollutsläppsfordon, oftast eldrivna, till 2025.

En plogbilschaufför som har jobbat på flera ställen i Östnorge berättar för Nettavisen att de elektriska plogbilarna, eller hjullastarna, har orsakat mycket frustration. Samtidigt vill han inte avslöja sitt namn på grund av risk för repressalier.

LÄS ÄVEN: Elbilar klarar inte kylan – går inte att öppna

– Vintertid kan jag köra i ungefär en och en halv timme. Men det finns inte snabbladdare i varje hörn och därmed måste jag ladda i fyra till fem timmar för att kunna köra i ytterligare en och en halv timme, förklarar han.

Plöjningsarbetet är också särskilt intensivt för maskinerna och är det dessutom kallt tar det hårt på batteriet.

– Vi måste skotta så snabbt som möjligt, så att folk kan ta sig ut. Särskilt äldre och missgynnade, säger han.

Diesel en dröm

I jämförelse beskriver han plogbilen som går på diesel som en dröm. Den kan gå ”oändligt” så länge man fyller på diesel.

– Det är ganska hopplöst att sitta och lägga stora delar av dagen på att ladda snarare än att plöja, säger en annan chaufför som vittnar om liknande problem.

Krav på nollutsläpp

På Stadsmiljöverket i Oslo säger man sig vara medveten om problemen.

– Vi känner till utmaningarna med batteritid på vintern och laddningsutmaningar för maskiner och fordon som används för vägunderhåll, säger Joakim Hjertum, sektionschef för vägar och gator.

LÄS ÄVEN: Elkrisen kan leda till förbud mot elbilar

Men det råder ingen tvekan om planen – krav på nollutsläpp på vägverksamheten kommer att införas så snart som möjligt