Efter att Stockholms stads rödgröna styre beslutat att förbjuda bensin- och dieselbilar i innerstaden inledde EU-kommissionen en granskning som kunde ha satt stopp för planerna, men nu godkänner man beslutet. Miljöpartiet välkomnar beskedet.

Vid årsskiftet införs miljözon klass 3 i delar av city. Detta kunde strida mot den fria rörligheten inom EU menade EU-kommissionen som inledde en granskning i januari. Men nu ger man alltså grönt ljus till bilförbudet.

Hos Miljöpartiet jublar man:

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

– Runt om i hela Europa brottas politiker med avgaser och dålig luft som särskilt skadar barn och äldre. EU-kommissionens ställningstagande är ett styrkebesked för alla som kämpar för friskare städer.

Den nya miljözonen i omfattar initialt 20 kvarter på omkring 180 000 kvadratmeter. Den sträcker sig mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan.

LÄS ÄVEN: Så ska Stockholms rödgröna styre STRAFFA bensinbilister

– Vi ser att omställningen till en utsläppsfri innerstad behöver göras stegvis. Miljözon klass 3 är ett viktigt kliv på vägen mot ett Stockholm med renare luft och trevligare gator, säger Lars Strömgren.

Miljözonen kommer att utökas i en andra etapp som beslutas under första halvan av 2025. Ambitionerna är att Stockholms innerstad ska vara helt utsläppsfritt senast till 2030.