I valrörelsen lovade de blågula partierna en sänkning av bensin- och dieselpriset, vilket bara blev några ören. Den utlovade rejäla sänkningen kommer inte förrän nästa årsskifte då det var tänkt att reduktionsplikten skulle sänkas till EU:s miniminivå, men nu nu visar det sig att det är något som EU-regler kan sätta stopp för.

Enligt DN kan nu även den betydligt kraftigare sänkningen till 2024 vara på väg att inte bli av och regeringen undersöker möjligheten till ytterligare endast en marginell sänkning av reduktionsplikten.

LÄS ÄVEN: Preem: Svenska bilister vill behålla reduktionsplikten

Skälet är att om reduktionsplikten sänks så mycket som utlovats bryter Sverige mot EU:s utsläppskrav. Mer specifikt är det EU:s klimatmål som sätter stopp. Dessa innebär att Sverige måste minska utsläppen med 50 procent till 2030 jämfört med 2005 och under perioden fram tills dess sätts ett årligt utsläppstak.

Kostar miljarder

Att bryta mot EU:s utsläppskrav skulle kosta mångmiljardbelopp och innebär i sin tur att Sverige spräcker utsläppsbudgeten.

Enligt uppgifter ska regeringskansliet nyligen ha bett Energimyndigheten att titta på hur mycket reduktionsplikten kan sänkas utan att man samtidigt bryter mot EU:s utsläppskrav.

LÄS ÄVEN: Expert: Reduktionsplikten minskar inte utsläppen

Medan beräkningarna pågår står det dock klart redan nu att reduktionsplikten inte kommer kunna sänkas i närheten så mycket som det var tänkt och den kommer dessutom att behöva skärpas över tid.