Elbilen har många barnsjukdomar och tillkortakommanden jämfört med den traditionella bensin- eller dieselbilen, i synnerhet på våra nordiska breddgrader. Ett av dem har visat sig tydligt i veckan när vinterkylan slog till med full kraft.

Det är bekant sedan tidigare att räckvidden minskar radikalt vid kyla beroende på att kalla batterier levererar mindre el än varma. Men för de elbilsbilister som i veckan fastnade i totalstoppet på E22 mellan Hörby och Kristianstad är det ett annat problem många blivit varse.

Elmotorn alstrar i motsats till förbränningsmotorn inte någon kupévärme som biprodukt. I stället måste batteriet räcka även till detta. Det gör det bara under en begränsad tid, något som den som i veckan åkte iväg i bara skjortärmarna fick klart för sig inpå bara skinnet.

Vissa satt fast i ett dygn och hade att välja på att frysa och skaka eller spara batteriet för att kunna köra när vägen åter blev framkomlig. Räddningstjänsten fick prioritera att evakuera elbilister som inte laddat fullt före avfärd och kunde ha dukat under i kylan.

LÄS ÄVEN: Elbilsägare missnöjda med räckvidden

Skillnad på full eltank och bensintank

Men även med ”full tank” i elbilen är det endast en bråkdel av den energi som en full bensin- eller dieseltank innehåller. Batteritekniken har utvecklats men har fortfarande långt kvar innan den kan mäta sig med fossila bränslen i energitäthet.

Ska man idag bygga en elbil som kan konkurrera med den fossildrivna bilen i det här avseendet måste en orimligt stor del av fordonets utrymme användas för batterier. Det skulle också göra de redan dyra elbilarna ännu mycket dyrare.

Det här innebär att elbilar som kanske fungerar problemfritt sommartid och för pendling till och från jobbet i tätort, inte har någon beredskap och redundans att tala om när vinterkylan slår till på allvar och det blir stopp i trafiken långt utanför tättbebyggt område.

Det här är något som många inte har tänkt på, och några av dem blev på ett otäckt sätt varse detta i veckan.

Värme i dygn jämfört med timmar

En genomsnittlig bensin- eller dieselbil drar runt en halvliter bränsle i timmen på tomgång. Även med halv tank eller mindre klarar du att hålla värmen i ett dygn eller mer. Och har man en påfylld reservdunk i skuffen är utsikterna ännu bättre att slippa frysa ihjäl om något oförutsett inträffar, så länge det inte är den egna bilen som pajar.

Annat är det med elbilen. Här pratar vi i värsta fall om några enstaka timmars tomgång och kupévärme innan batteriet är tomt, i synnerhet om det råder sträng kyla och batteriets förmåga att leverera effekt är kraftigt reducerad. Och någon dunk med el i bagageutrymmet att fylla på med kan man inte heller ha med sig.

Det finns elbilar som klarar mer, till exempel om batteriet har en kapacitet på höga 80 kWh, är fulladdat, det går att koppla ur allt annat som drar ström och yttertemperaturen är behagligt mild. Men alla dessa ideala villkor är sällan uppfyllda och beträffande vädret så är det ju inte på sommaren man saknar sin kupévärme, möjligen AC:n.

LÄS ÄVEN: Skaffade elbil – varnar andra att inte göra om samma misstag

Räcker att man råkar ut för det en gång

Det snökaos och därmed trafikkaos som uppstod i veckan, där Försvarsmakten fick rycka in, inträffar inte varje dag och kanske inte ens varje vinter. Men det räcker med att man råkar ut för det en gång för att det kan kosta livet om man inte har förberett sig. Och de temperaturrelaterade problemen med elbilar börjar inte vid snökaos och 20 minusgrader.

– En elbil i minusgrader är generellt inte en perfekt kombination, det har man även kunnat se i vintertester i hur mycket kortare räckvidd man får på vintern, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M till NyTeknik.

Elbilstillverkare mörkar nackdelar

Elbilstillverkarna framhåller gärna fördelarna för klimatet i sin reklam. Nackdelarna beträffande vanligt väder – i synnerhet i kalla Norden – är inte samma selling point att upplysa kunden om.

Den här glädjereklamen är något man på Riksförbundet M inte gillar. Man anser till och med att det bryter mot svensk lag att, som många elbilstillverkare gör, skylta med siffror som gäller körning på sydligare breddgrader.

20-40 procent lägre kapacitet vid kyla

Beträffande batterikapaciteten så kan den minska med 20 procent redan när kvicksilvret sjunker under nollan och det behövs inte så sträng kyla för att det tappet ska dubblas till 40 procent.

– Enligt lagstiftningen måste den vara som säljs i ett land fungera under de förutsättningar som råder där. Här i Sverige har vi vinterväder och på vissa håll arktiska temperaturer, och då måste ju bilarna klara det, fastslår Stjernvall.

I en framtid när kanske en majoritet av bilisterna kör elektriskt är det angeläget att de är informerade inte bara om fördelarna utan även nackdelarna. Att som i veckan undsätta ett mindre antal illa rustade elbilister i samband med snökaos och trafikstopp är en sak. Att i framtiden behöva göra det med varenda bilist på vägen är något helt annat som det saknas resurser för.

LÄS ÄVEN: Studie: Elbilar har nästan dubbelt så många problem som bensinbilar