När Christian Englén köpte en ny bil för att pendla till jobbet gjorde han ett så kallat klimatmedvetet val och skaffade en elbil. Men det blev betydligt mer komplicerat än han tänkt sig.

När Christian köpte sin elbil från Volkswagen för at pendla mellan Mullsjö och Stockholm stod det drygt 50 mil på återförsäljarens hemsida, något även säljaren uppgav då köpet gjordes för två år sen.

LÄS ÄVEN: Notan för att laga batteriet i elbilen blev en chock

I verkligheten blev det dock helt andra miltal som gällde – de flesta dagarna går bilen bara hälften så långt på en laddning.

– Det brukar vara så att jag sitter med en burgare i knäet utanför Nyköping och tvingas ladda, säger han till statstelevisionen.

Hellre en dieselbil

Han tycker att ett för stort ansvar läggs på konsumenten när det gäller allt som spelar in i bilarnas räckvidd och nu vill han uppmärksamma andra på vad han menar är missvisande marknadsföring.

– Med den kunskapen jag har i dag så skulle jag definitivt ha valt en dieselbil. Absolut.

LÄS ÄVEN: Skrapade i elbilens batteripaket – kostnad: 378 000 kr