Enligt en norsk expert på att utreda kollisioner krävs att något träffat Estonias skrov med en kraft på 500-600 ton för att orsaka en skada av det slag och den omfattning som den som nu upptäckts. Detta något är enligt många en ubåt, men den teorin avfärdas av tidigare försvarsministern Anders Björck (M)

Jørgen Amdahl, professor vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, är specialist på datorsimuleringar av skador efter bilolyckor och fartygs grundstötningar. Han tror inte att det avslitna bogvisiret kan ha orsakat det stora hål i skrovet som nu upptäckts. Det krävs enligt Amdahl betydligt större kraft än så för att en sådan skada ska uppstå.

– Visiret är allt för litet, konstaterar han i en kommentar till SVT Nyheter.

En troligare förklaring är enligt den norske experten att ett föremål träffat fartyget från sidan. Enligt den simulering som Amdahl gjort handlar det i så fall om något med en massa på motsvarande 500-600 ton.

En teori som många lanserat tidigare är att Estonia kolliderat med en ubåt. Det är något som den estländske Estoniautredaren Magnus Kurm ansluter sig till när han nu anklagar Sverige för mörkläggning.

Den tidigare försvarsministern Anders Björck (M) avfärdar dock teorin med hänvisning till att något sådant aldrig skulle kunnat hållas hemligt så länge. Om detta verkligen skett skulle sanningen förr eller senare ha läckt ut, menar han.

– Det hade behövts en enorm mörkläggningsoperation om man gjort något sådant här och försökt dölja det.

Bland de spekulationer som nu lanseras till hur det stora hållet annars skulle ha uppstått finns att det lossnade bogvisiret skulle ha slitit upp hålet eller att det uppstått när fartgyget slagit i havsbotten. Bogvisirets låga vikt och havsbottnens mjuka beskaffenhet där Estonia förliste motsäger dock de teorierna.